اخبار طلا و سکه, مقالات

هر مثقال طلا چند گرم است؟

واردات شمش طلا

مثقال طلا

مثقال طلا یکی از چندین اصطلاحی پرکاربردی است که در بازار طلا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید طلا دارید و این بازار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اید، توصیه می‌کنیم حتما با اصطلاحات مختلفی که در این بازار وجود دارد آشنایی حاصل کنید. مثقال یکی از معدود اصطلاحات رایج در بازار طلا است که صرفا در ایران و چند کشور عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای خرید و فروش طلا از این عبارت برای سنجش وزن طلا استفاده می‌کنند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با مفهوم مثقال طلا و فرمول تبدیل مثقال به گرم به‌صورت کامل آشنایی پیدا کنید.

مفهوم مثقال طلا چیست؟

مثقال یک کلمه عربی است که از این زبان وارد فارسی شده است. از گذشته تا به امروز از این عبارت به‌عنوان واحدی برای سنجش وزن استفاده می‌شده است. البته شاید در سال‌های اخیر صرف برای بازار طلا مورد استفاده بگیرد؛ اما در گذشته یک واژه عمومی بود که برای خرید و فروش بسیاری از ارزاق و کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک مثقال در گذشته برابر موارد زیر بود:

  • وزن ۲۴ نخود (هر نخود را نیز باید ۱۹۲ سوت در نظر گرفت)
  • یک شانزدهم وزن یک سیر

این متر و معیارها در گذشته بیشتر در عطاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما طبیعی است که وقتی پای طلا به میان می‌آید، باید حتما واحد معین و مشخصی در نظر گرفته شود. در حال حاضر یک مثقال برابر با ۴.۶۰۸ گرم است. پر واضح است که در گذشته امکان اندازه‌گیری وزن دقیق طلا مشخص نبود و به همین دلیل از ترازو‌هایی استفاده می‌شد که در حد گرم حساسیت داشتند. در هنگام خرید و فروش طلا نیز وقتی قرار به اندازه‌گیری یک مثقال بود، معیار را به‌گونه‌ای در نظر می‌گرفتند که ترازو عددی بالاتر از ۴ و کمتر از ۵ گرم را نشان دهد. این مسئله امروز با وجود ترازوهای دیجیتالی به‌طور کامل برطرف شده است.

البته در حال حاضر مثقال طلا بیشتر جنبه نوستالژیک دارد و با توجه به اینکه از گذشته‌های دور مورد استفاده قرار می‌گرفته، در حال حاضر نیز به سنت گذشته هنوز بر سر زبان‌ها باقی مانده است.

مثقال به چند دسته تقسیم می‌شود؟

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که مثقال در کشورهای عربی و اسلامی دارای انواع مختلفی است. روی‌هم‌رفته سه نوع مثقال در بین کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع پاسخ سوال «یک مثقال طلا چند گرم است» بستگی دارد به این که منظورمان کدام یک از انواع مثال باشد. این انواع عبارت‌اند از:

  1. مثقال صیرفی: کلمه صیرفی به‌نوعی از کلمه صرافی گرفته شده است و وزن آن معادل ۴.۶۰۸ گرم است. هر مثقال صیرفی برابر چهار سوم مثقال شرعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.
  2. مثقال شرعی: یک مثقال شرعی برابر با ۱۸ نخود است که وزن آن معادل ۳.۴۵۶ گرم است. واحد مثقال شرعی هیچ‌گاه در طلافروشی‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  3. مثقال معمولی: یک مثقال معمولی نیز وزنی برابر ۴.۶۸۷۵ گرم است. البته در گذشته مثقال معمولی را برابر ۴.۵ یا ۵ گرم در نظر می‌گرفتند که به این ترتیب وزن کالاها با ارزش کمتر را با استفاده از آن بسنجند.
  4. اگر دوست دارید با دیگر اصطلاحات بازار طلا مثل طلای شاخص، طلای ریزشی و… بیشتر بدانید می‌توانید به بلاگ طلاین سری بزنید.

رابطه تبدیل مثقال طلا به گرم

از گذشته‌های دور تا به امروز هر مثقال طلا برابر ۲.۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار بوده است. اما همان‌طور که می‌دانید مصنوعات طلا که در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر خرید و فروش می‌شود، عیار ۱۸ دارند. حال سؤالی که وجود دارد این است که چگونه می‌تواند وزن یک مثقال طلای ۱۷ عیار را به وزن معادل طلای ۱۸ عیار بر حسب گرم تبدیل نمود؟

طلای ۱۸ عیار با عیار معادل ۷۵۰ در نظر گرفته می‌شود و طلای ۱۷ عیار، عیار معادل ۷۰۵ دارد. برای تبدیل قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار به طلای ۱۸ عیار بر حسب گرم باید عدد ۴.۶۰۸ را در ۷۰۵ ضرب کرد و در ۷۵۰ ضرب نمود. نتیجه حاصل برابر است ۴.۳۳۱۸ گرم.

بنابراین برای محاسبه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار، باید قیمت یک مثقال طلا را بر عدد ۴.۳۳۱۸ تقسیم کنید تا قیمت یک گرم طلا به دست بیاید. اگر دوست دارید درباره این که « عیار طلا چیست» بیشتر بدانید می‌توانید به مجله ما مراجعه کنید.

فرمول تبدیل مثقال به گرم طلا

برای اینکه بدانیم یک مثقال طلا چند گرم است باید عدد ۴.۶۰۸۳ را به خاطر بسپاریم. وزن یک مثقال، معادل با ۴.۶۰۸۳ گرم است، اما جالب است بدانید که نمی‌توان با تقسیم قیمت مثقال بر این عدد، تبدیل مثقال به گرم کرد و به قیمت یک گرم طلای ۱۸ رسید، زیرا قیمتی که برای یک مثقال طلا اعلام می‌شود با عیار ۷۰۵ است (۱۷عیار) اما قیمت هر گرم طلا با عیار ۷۵۰ (۱۸عیار) محاسبه می‌شود. پس نمی‌توانیم به روشی عادی و با تقسیم تبدیل گرم به مثقال (یا برعکس) را انجام دهیم. در ادامه فرمول‌های محاسبه قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار را دراختیارتان قرار داده‌ایم: قیمت یک گرم طلا‌ی ۱۸عیار (ریال)= ( طلای ۱۷عیار * یک مثقال طلای ۱۷ عیار به گرم ) / ( طلای ۱۸عیار * قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار )

یا: قیمت یک گرم طلا‌ی ۱۸عیار (ریال)= (۷۰۵ * ۴.۶۰۸ ) / ( ۷۵۰ * قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار )

و یا: قیمت یک گرم طلا‌ی ۱۸عیار (ریال)= ۴.۳۳۱۵۲ / قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی معنی و مفهوم مثقال طلا پرداختیم. واقعیت این است که خیلی لازم نیست خود را درگیر اعداد و ارقام این مقاله کنید. برای خرید آنلاین طلا، خرید طلای آبشده و شمش طلا امروزه از واحد اندازه‌گیری گرم و شما برای محاسبه قیمت طلای امروز به آن نیاز دارید. به خاطر داشته باشید که اگر در بازار طلا عبارت مظنه را شنیدید نیز تعجب نکنید. مظنه نیز دقیقا همان مفهومی را دارد که مثقال طلا دارد. صرفا اصطلاحی است که درون صنف طلافروشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *