اخبار طلا و سکه, مقالات

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان :

از زمان های قدیم تاکنون، جواهرات به عنوان یک عنصر جهانی در آراستگی انسان ها نقش داشته است، و نماد زیبایی، ثروت و قدرت بوده است. با نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان در می یابیم که از هزاران سال قبل در هندوستان ، ایران و دیگر نقاط جهان استفاده از جواهرات رایج بوده است و طلا به حدی کمیاب و ارزشمند بوده است که همراه مردگان دفن می کردند. شاید یکی از دلایل کشف طلا و جواهر در معابد و مقبره ها همین باشد.

امروز قصد داریم در کنارهم به تاریخچه طلا و جواهرات در دوران مختلف تاریخ بپردازیم.

جواهرات در قرون وسطی :

جواهرات در قرون وسطی یکی از عناصر مهم و نماد قدرت، ثروت و استثنایی بودن بود و استفاده مردم از زیورآلات در این دوران نمایانگر سلسله مراتب و طبقات جامعه بود. به طور مثال شاهزادگان و خانواده های سلطنتی از جواهرات طلا، نقره و عموم مردم از فلزهای پایه همچون مس به عنوان جواهرات استفاده می کردند. از جواهرات محبوب در قرون وسطی می توان به گوشواره ها، گردنبندها، دستبند و انگشترها اشاره کرد. گوشواره ها، انگشترها و دستبندها به صورت حلقه های کوچک و گردنبندها به شکل زنجیره های بلند یا کوتاه، ساخته می شدند. لازم به ذکر است که تمامی این جواهرات با الماس، زمرد و یاقوت تزئین می شدند.

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

جواهرات در دوران رنسانس :

دومین دوران تاریخی مهم در بحث طلا و جواهرات دوران رنسانس می باشد. با نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در این دوران در میابیم که مذهب در جواهرات نقش عظیمی داشته است و زیورآلات نمادی از شور و اشتیاق نسل ها بوده است. از ویژگی های مهم جواهرات در این دوران می توان به میناکاری دو طرف جواهرات با لعاب اشاره کرد. حکاکی سنگ که یک هنر باستانی محسوب می شود در دوران رنسانس احیا گردید و استفاده از پرتره در جواهرات نیز رایج شد.

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

جواهرات در قرن هفدهم :

در اواسط قرن هفدهم، فلزات و مرواریدهای ظریفی که روی آن ها سایه کاری انجام شده بود جایگزین جواهرات سیاه رنگی شدند که نیازمند تزئین با طلا بودند و استفاده از میناهای با رنگ های پاستیلی و ملایم بسیار رایج شد. با توسعه تجارت جهانی زیورآلات بیشتر از قبل در دسترس عموم قرار گرفتند. در این سال ها زیورآلات بزرگ و گل سینه در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بودند.

 

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

جواهرات در قرن هجدهم و نوزدهم :

در اواخر قرن هجدهم برش جواهرات و سنگ های قیمتی پیشرفت بسیار زیادی کردند و الماس های درخشان وارد عرصه جواهرات شدند. در اوایل قرن نوزدهم، تمرکز جواهرات روی طرح های کلاسیک گذشته بود و طرح های گل و میوه که نماد دوستی و عشق بودند از محبوبیت بالایی برخوردار بودند.

 

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

جواهرات در قرن بیست و بیست و یکم ( معاصر ) :

در دوران معاصر محدودیت جواهرات روز به روز کمتر می شود و مرزهای تعیین شده برای جواهرات سنتی تغییر یافته اند. یکی از مهم ترین تغییرات این دوران نسبت به دوره های گذشته استفاده از دستگاه ها و تکنولوژی برای ساخت جواهرات است. از جمله تفاوت های جواهرات عصر معاصر با سایر دوره ها در این است که جواهرات دوران معاصر فقط جنبه ی تزئینی و زینتی ندارند. بلکه یک روش هنری برای به کار گرفتن مهارت های مدرن و سنتی هستند تا به یک ایده مفهوم و جان ببخشند.

 

نگاهی به تاریخچه طلا و جواهرات در جهان

 

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

اگر از خواندن این مطلب لذت کافی را بردید، پیشنهاد می کنیم سری نیز به مقاله برترین برندهای طلا و جواهر در جهان بزنید.

مطالعه بیشتر : برترین برندهای طلا و جواهر در جهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *