مقالات

نحوه ساخت و چاپ دلار آمریکا

مراحل ساخت و چاپ دلار آمریکا

نحوه ساخت و چاپ دلار آمریکا

نحوه ساخت و چاپ دلار آمریکا، یکی از موضوعات جذابی است که امروز با مراحلش آشنا می شوید. اگر شما هم به این اسکناس ارزشمند علاقه دارید. تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مرحله اول – طراحی

دلار آمریکا توسط کارخانه پول ( bureau of Engraving and Printing ) یا همان BEP چاپ می شود. تولید اسکناس مانند هر تولید دیگری با طراحی آغاز می شود. طراح وظیفه دارد که تاریخ آمریکا را مطالعه کند و نمادهای آن تاریخ را طراحی کند. اگر طرح انتخاب شود روی اسکناس درج می شود. آمریکا تاریخ زیادی ندارد اما همان تاریخ کم برایشان ارزشمند است. به نقل از یکی از طراحان، به آنها نمی گویند چه طرحی بکشند، بله 70 الی 80 درصد کار را به عهده خود طراحان می گذارند. این طراح می گوید تمام تلاشش را انجام می دهد تا طرحش انتخاب شود و مورد تایید قرار بگیرد. زیرا اگر طرحی انتخاب شود، روی میلیون ها اسکناس چاپ می شود و افتخار بزرگی است.

مرحله دوم – کلیشه

وقتی طراحی یک نفر انتخاب می شود. ساخت کلیشه آغاز می شود. این کلیشه روی پلاکی فولادی است که با دست کنده می شود.

کندن آن کاری دقیق و حساس و پر ظرافت است. ریزه کاری های فراوانی نیز دارد. فردی که مسئول آن است، طراحی تایید شده را به کلیشه تبدیل می کند و ریز ریز طرح را روی فلز می کند. پایان انجام کلیشه به معنای انجام شدن نصف کار است.

مرحله سوم – چاپ اسکناس

در این مرحله کاغذ مخصوصی که یک نوع پارچه است وارد کارخانه می شود. در کارخانه به شدت از کاغذهای خالی محافظت می شود. هرجایی که کاغذ می رود باید تا میلی متر آخرش مشخص شود که کجا استفاده شده است. در ابتدا چاپ بین اسکناس، یعنی اون قسمتی که در نور مشخص می شود، انجام می گیرد. سپس زیر پرینتر دیگری می رود تا طرح اصلی در دو طرف کاغذ چاپ شود.

مرحله چهارم – سریال

پس از چاپ  کلیشه روی کاغذ، شماره ها یا همان سریال درج می شود. یکی از مهم ترین مراحل کار این قسمت است. زیرا هرگز نباید شماره ای تکراری وجود داشته باشد. و روی دو اسکناس یک سریال درج شود. برای همین مسئله در این قسمت کنترل های فراوانی با دقت انجام می شود.

مرحله پنجم – مهر نهایی و برش

پس از اینکه روی اسکناس ها مهر مخصوص خورد. اسکناس ها برش می خورند و وارد کیسه های حمل پول می شوند. سپس روی پالت های مخصوص حمل پول، با ماشین های مخصوص به وزارت خزانه داری آمریکا می روند. از آنجا نیز با همین ماشین های مخصوص به بانک های مختلف حمل می شوند. جالب است بدانید در این ماشین های مخصوص سوراخ هایی وجود دارد که در صورت حمله به ماشین، از داخل لوله اسلحه را به بیرون بدهند. در زیر عکس این ماشین ها را می توانید، مشاهده کنید.

 

مراحل ساخت و چاپ دلار آمریکا

 

مراحل ساخت و چاپ دلار آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *