مقالات

طلا چگونه به وجود آمد؟

طلا چگونه به وجود آمد؟

طلا چگونه به وجود آمد؟

طلا چگونه به وجود آمد؟ کیهان چگونه طلا را به دست ما رساند؟ شاید این سوالات بارها از ذهن شما گذشته باشد. برای پاسخ این سوالات تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

محمد بن زکریای رازی، دانشمند، ستاره شناس و شیمیدان ایرانی بود که قصد انجام کیمیاگری را داشت. یعنی فلزات دیگر مثل مس و سرب را میخواست، تبدیل به طلا کند. در برهه ای از تاریخ دنیا، کیمیاگری خیلی رواج داشت. در اکثر نقاط دنیا شیمیدانان، قصد انجام کیمیاگری داشتند. دانشمندان برای اینکه طلا را به دست بیاورند، کشف های دیگری کردند. مثل زکریای رازی که کاشف الکل و سولفریک اسید شد. با این وجود موفق به ساخت طلا نشدند. شاید بپرسید پس طلا از کجا آمد؟ در تیتر بعدی پاسخ سوالتان را خواهید گرفت.

کیهان چگونه طلا را به دست ما رساند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، طلا نیز مانند کربن از ستاره های مرده به وجود آمده است. طلا در ستاره های مختلف پخته می شود و توسط ابرنواخترها در کائنات پخش می شود. ابرنواختر ستاره ای است که به آخر عمرش رسیده است. و تبدیل به ابر غول سرخ شده است که در نهایت منفجر می شود. وقتی منفجر می شود، تمام محتویاتش در کیهان پخش می شود.

در ستاره ها بیشتر از هرچیزی نیتروژن ساده ترین عنصر کیهان وجود دارد. فشاری که در هسته ستاره ها وجود دارد، بعد از میلیون ها سال نیتروژن را تبدیل به عناصر دیگر  نظیر هلیوم، کربن و اکسیژن می کند.بعد از مدتی طولانی این عناصر به عنصرهایی سنگین مثل آهن و نیکل تبدیل می شوند. این اتفاقات طی میلیاردها سال رخ می دهد. بعد از میلیاردها سال که ستاره به پایان عمرش نزدیک می شود. تبدیل به ابر غول سرخ می شود و پس از انفجار ابرنواختر شکل می گیرد.

تشکیل طلا

در موقع انفجار ابرنواخترها، پرتون ها و الکترون ها به یکدیگر برخورد می کنند و تبدیل به نترون می شوند. نترون ها خنثی هستند و بار مثبت و منفی ندارند. به همین دلیل اتم های آهن، این ها را جذب می کنند. وقتی نترون ها به آهن اضافه می شوند، به مرور آهن به نقره تبدیل می شود. و با افزایش نترون، تبدیل به طلا می شود. سپس تبدیل به سرب و در نهایت با جذب بیشتر، سرب تبدیل به اورانیوم می شود. شاید برایتان جالب باشد که تمامی این اتفاق ها فقط طی چند ثانیه رخ می دهد. و در نهایت این انفجار در کیهان پخش می شود.

سامانه خورشیدی

بعد از انفجار ابرنواخترها، این عناصر در قالب گاز و غبار در کیهان پخش می شوند. این غبارها و گازها پس از میلیاردها سال تبدیل به سامانه خورشیدی می شوند. یعنی اول یک ستاره شکل می گیرد، اضافه ی غبار و گازی که دور ستاره به گردش در می آید، تبدیل به سیاره های دیگر مثل زمین و مریخ می شود. برای همین دلیل است که ما روی زمین می توانیم طلا پیدا کنیم.

حجم طلا از گذشته تا به امروز

هزاران سال است که طلا را می شناسیم. اگر از طلاهای مصر باستان تا طلاهایی که امروز وجود دارد، همه را روی هم جمع کنیم. در سه استخر المپیک جای می گیرد. وزن این سه استخر طلا حدود 250 هزار تن طلا می باشد.طلاهایی که از سنگ ها استخراج می شود نیز تاثیر زیادی روی حجم طلا ندارد. طلا به شدت سنگین و متراکم است اما در مقابل حرارت ضعیف است و در در دمای 1064 درجه سانتی گراد ذوب می شود. شاید جالب باشد که بدانید طلا 20 برابر آب وزن دارد.

ساخت طلا به دست انسان ها

در نهایت باید بگوییم که انسان ها می توانند طلا را بسازند. اما اینجا پرسشی مطرح می شود که چگونه امکان پذیر است؟

باید بگوییم که طلا را اتم به اتم با دستگاهی به نام شتاب دهنده ذرات می توان ساخت. بزرگترین دستگاه موجود در ژنو سوئیس به ارزش 22 میلیارد دلار قرار دارد. این دستگاه در واقع یک تونل 27 کیلومتری است که اتم های سرب را تبدیل به اتم های طلا می کند.

نکته جالب این است که برای ساخت یک گرم طلا با این دستگاه 13/5 میلیارد سال زمان لازم است.

بیشترین طلای دنیا کجاست؟

بیشترین طلای موجود در کره زمین، کف اقیانوس ها قرار دارد. که وزن آن را بیشتر از 20 میلیون تن تخمین می زنند.

از 250 هزار تن طلای موجود در جهان، هشت هزار و صد و سی و سه و نیم تن طلا در ذخایر دولت آمریکا است که بزرگترین ذخیره طلای دنیای می باشد. دومین رتبه به آلمان با ذخیره سه هزار و سیصد و پنجاه و نه تن طلا تعلق می گیرد. رده سوم نیز ایتالیا می باشد که دو هزار و چهارصد و پنجاه و یک تن طلا دارد. عددهای که بیان شد، ذخایر طلای دولتی است و از طلای دست مردم، اطلاعات دقیقی در دست نیست.

اما چیزی که مشخص است. کشور هند به عنوان یکی از پر جمعیت ترین کشورهای جهان با جمعیت بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت، 24 هزار تن طلا را در دست مردمانش دارد.

در آخر

برای اطلاع از قیمت بروز این فلز طلایی ارزشمند و کمیاب می توانید به سایت ما، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *