اخبار طلا و سکه, مقالات

شمش طلا، پر طرفدارترین دارایی جهت سرمایه گذاری

دلیل افزایش قیمت سکه و طلا

شمش طلا ، پر طرفدارترین دارایی جهت سرمایه گذاری

شمش طلا، پر طرفدارترین دارایی جهت سرمایه گذاری در ایران و جهان است. و از محبوبیت بسیار بالایی برای خرید و سرمایه گذاری برخوردار است. شمش های طلا از طلایی خام به شکل مکعب ساخته می شوند. و در اکثر مواقع دارای عیار 995 تا 999 می باشند. نکته مهم در خصوص شمش‌های طلا این است که از یک استاندارد واحد برای تولید آن در سراسر دنیا استفاده می‌شود. در کشور ما نیز تولیدکنندگان شمش به تعداد محدودی فعالیت می‌کنند و تمام آن‌ها زیر نظر بانک مرکزی تولید انواع شمش‌های طلا را انجام می‌دهند.

علائم مندرج روی شمش

  • مهر کارخانه
  • وزن شمش
  • عیار شمش
  • جنس شمش
  • کد شناسایی

هر شمش باید دارای یک کد شناسایی باشد که این کد توسط آزمایشگاه های عیار سنجی به نام ری گیری زیر نظر اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر هر کشور تعیین می گردد.

ویژگی های شمش طلا

شمش طلا برای سرمایه گذاری و نگهداری ثروت، بسیار پرطرفدار است و قیمت آن مانند سایر مسکوکات طلا معمولاً با توجه به میزان آلیاژ طلای موجود، نوسان قیمت در بازار خرید و فروش و عوامل دیگر به صورت روزانه تغییر می‌کند.

شمش‌های طلایی که بین مردم عامه خرید و فروش می‌شوند اغلب به ‌صورت قطعات بیضوی، لوله‌ای یا ورقه ‌های مکعب مستطیل شکلی هستند که مشابه سکه‌های طلا در بسته ‌بندی‌های خاصی قرار گرفته ‌اند. این شمش‌ها در اندازه‌ های مختلف عرضه می‌شوند و با مراجعه به طلا فروشی‌ها می‌توانید آن‌ ها را خریداری کنید. دقت داشته باشید که شمش‌های طلا را از طلا فروشی‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات خریداری کنید. گالری آگام مفتخر است که انواع شمش ها با اوزان مختلف را عرضه کند و کارشناسان گالری آکام در زمینه خرید آن شما را راهنمایی کند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری با شمش طلا

هر سرمایه گذاری‌ مزایا و معایب و ریسک‌های مربوط به خود را دارد که با شناخت آن‌ ها می‌توانید احتمال ضرر را کاهش دهید. سرمایه گذاری شمش‌ طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. از مزایای سرمایه گذاری در شمش‌ طلا می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • تنوع در وزن در شمش طلا

شمش‌ های طلا در اندازه‌ های بسیار متنوع در بازار طلا موجود هستند و می‌توانید آن ‌ها را از وزن یک گرم تا یک کیلوگرم خریداری کنید. درحالی‌که در خرید سایر اشکال طلا و حتی سکه ‌های طلا نیز این تنوع خوب در وزن و اشکال را پیدا نخواهید کرد.

  • معتبر بودن انواع شمش طلا

شمش‌ها همانند طلای دست‌ دوم اجرت ساخت ندارند، اما برخلاف طلای دست‌ دوم که جزء کم‌ اعتبارترین نوع طلاهای موجود هستند و خطر تقلبی بودن آن‌ها بالاست، شمش‌ های طلا معتبر و شناسنامه ‌دار هستند.

  • شمش طلا مناسب برای سرمایه گذاری

شمش‌های طلا به علت نداشتن اجرت ساخت، معتبر بودن، قابلیت خرید و فروش جهانی و دارا بودن تنوع وزن و شکل، از بهترین گزینه‌های سرمایه گذاری محسوب می‌شوند.

شمش‌های طلا در اندازه‌ های استانداردی تولید می‌شوند که قابلیت معامله در بازار‌های بین‌المللی و جهانی را نیز دارا هستند. درحالی‌که سایر اشکال طلا مخصوصاً سکه‌ها قابلیت خرید و فروش در بازار جهانی و بین المللی را ندارند. شمش‌های طلایی که برای صادرات به خارج از ایران تولید می‌شوند معمولاً وزن ۱۲ کیلوگرم را دارند.

  • عدم نیاز به پرداخت اجرت برای خرید شمش طلا

برای خرید طلای زینتی، هزینه قابل‌توجهی بابت اجرت ساخت دریافت می‌شود که در هنگام فروش مجدد طلا این هزینه از قیمت قطعه مورد نظر کم می‌شود. یعنی در واقع در هنگام فروش تنها قیمت گرم طلا محاسبه و پرداخت می‌شود. درحالی‌که برای خرید شمش طلا برای سرمایه گذاری هزینه اجرت ساخت پرداخت نمی‌کنید.

  •  شمش طلا مناسب برای هدیه دادن

شمش طلا یکی از گزینه‌ هایی است که برای هدیه دادن می‌توانید در نظر داشته باشید. همان‌ طور که گفته شد شمش‌ ها در اندازه ‌های مختلفی به فروش می‌رسند و افراد معمولاً از شمش‌های ۰.۱ گرم تا ۲.۵ گرم برای هدیه دادن استفاده می‌کنند.

  • شمش طلا مناسب برای سرمایه گذاری

گرم‌های پایین شمش‌های طلا برای هدیه دادن به کار می‌روند؛ اما گرم‌های بالاتر مثلاً از ۵ تا ۱۰۰ گرم معمولاً در سرمایه گذاری‌های عامه مردم کاربرد دارند. شمش‌های یک کیلوگرمی نیز برای سرمایه گذاری‌های مبالغ بالاتر رایج هستند.

گفتیم که شمش‌های طلا را در عیار ۲۴ تولید می‌کنند درحالی‌که سکه‌های طلا و سایر شکل‌های طلای موجود در بازار اغلب عیار ۱۸ دارند.

  •  قیمت کمتر شمش طلا

شمش‌های طلا نسبت به طلاهای نو و دست‌ دوم و حتی سکه‌های طلا قیمت کمتری دارند. چرا که شمش‌های طلا یکی از ابتدایی‌ترین و خام‌ترین شکل‌های طلا هستند که از آن‌ها در ساخت سکه و سایر اشکال طلا استفاده می‌شود.

معایب سرمایه گذاری شمش طلا

  •   نقل‌ و انتقال شمش طلا

از مهم‌ترین معایب سرمایه گذاری شمش‌ طلا می‌توان به دشواری ‌های نقل‌ و انتقال آن‌ ها اشاره کرد. بنابراین، اگر قصد خرید شمش طلا را دارید باید هزینه ‌های حمل‌ و نقل پر درد سر آن را نیز در نظر بگیرید.

  •  حق بیمه شمش طلا

یکی دیگر از هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید حق بیمه شمش‌های طلا است که مبلغی را به قیمت کلی شمش‌های طلا اضافه می‌کند.

  • خطر سرقت شمش طلا

خطر به سرقت رفتن طلا در مورد همه انواع فیزیکی طلا وجود دارد؛ بنابراین احتمال سرقت شمش‌ ها را نیز باید در نظر بگیرید.

بهترین نوع شمش طلا برای سرمایه گذاری کدام است؟

باتوجه به سرمایه‌ای که در اختیار دارید. می‌توانید شمش‌هایی با اندازه‌ های مختلف را خریداری کنید. اما عموم مردم معمولاً برای سرمایه گذاری شمش‌های چند گرمی تا ۱۰۰ گرم و سرمایه گذاران عمده‌ تر معمولاً شمش‌های یک کیلوگرمی را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند. با توجه به اندازه سرمایه خود و راهنمایی کارشناسان گالری آکام می توانید بهترین مورد را در بهترین زمان سرمایه گذاری کنید.

امروز سعی کردیم. برایتان دلایل کاملی از این موضوع که چرا شمش طلا، پر طرفدارترین دارایی جهت سرمایه گذاری است. صحبت کنیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *