اخبار طلا و سکه, مقالات

خرید ارز دولتی در سال 1402

خرید ارز دولتی در سال 1402

خرید ارز دولتی در سال 1402، مراحل و شرایط و اطلاعات مرتبط با آن را امروز میخواهیم برایتان شرح دهیم.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی نوعی ارز دولتی و کمک‌ هزینه سفر به کشورهای خارجی اعم از کشورهای اروپایی و آسیایی است و سالی یک مرتبه به همه افرادی که می‌خواهند به کشورهای خارجی سفر کنند تعلق می‌گیرد. براساس مصوبه بانک مرکزی، این ارز دولتی نسبت به ارز بازار آزاد قیمت کمتری دارد و مسافران می‌توانند بعد از خرید بلیط هواپیمای خارجی، از طریق سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی برای دریافت آن اقدام کنند یا برای دریافت حواله به بانک‌های معینی سر بزنند. دقت کنید ارائه مدارک سفر مانند بلیط و زمان خروج از کشور برای دریافت این ارز الزامی است.

براساس سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۲، فروش ارز دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرده است؛ به این معنا که متقاضیان خرید ارز با کارت ملی حتما باید ابتدا حساب ارزی در بانک باز کنند چراکه سهمیه به حساب ارزی خریداران واریز خواهد شد و متقاضی نمی‌تواند ارز را به صورت اسکناس و در لحظه دریافت کند.

حساب ارزی این موقعیت را برای شما سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که تمام دارایی نقدی و غیرنقدی خود را به ارز تبدیل و در شعب ارزی بانک، سرمایه‌گذاری کنید. پس افتتاح حساب ارزی، برای شمایی که به روش‌های سرمایه‌‌گذاری مثل خرید سکه و طلا، خرید ملک، ورود به حوزه بورس و ارز دیجیتال، دریافت وام بدون ضامن و… می‌اندیشید و به این حوزه علاقه دارید، می‌تواند خوشایند و مطلوب باشد.

در این نوع حساب، شما می‌توانید امکان سپرده‌ گذاری و دریافت چندین ارز را برای خود فراهم کنید. به همین دلیل است که به سپرده ارزی، یک حساب بدون مرز می‌گویند.

مدارک مورد نیاز جهت افتتاح حساب ارزی

درصورتی‌که متقاضی افتتاح حساب سپرده ارزی هستید، باید با مراجعه به شعبه‌های ارزی بانک‌های عامل مثل بانک ملی، ملت، سامان و…، حساب سپرده بلندمدت ارزی (یکساله) یا حساب کوتاه‌مدت ارزی (۳، ۶ و ۹ ماهه) افتتاح کنید

موقع مراجعه به بانک مدارک هویتی خود همچون اصل شناسنامه و اصل کارت ملی را همراه داشته باشید.

در بانک فرمی در اختیار شما قرار می‌دهند که مبنی بر قرارداد افتتاح حساب ارزی و قبول شرایط این حساب بدون مرز است؛ شما باید این فرم را امضا کنید. برخی از بانک‌ها از شما می‌خواهند که موقع افتتاح حساب، یک فرد خوش‌حساب را همراه خود ببرید تا معرف شما باشد.

ممکن است برخی از بانک‌ها از شما ۲ قطعه عکس بخواهند (این موضوع جزو مدارک اصلی نیست).

لازم است موجودی حساب شما جهت ایجاد سپرده، تامین باشد.

در نهایت هم بانک بررسی می‌کند تا ببیند شما سوء سابقه در خصوص چک برگشتی، بدهی به بانک و… نداشته باشید.

بانک مرکزی ضمن ابلاغ شرایط جدید فروش ارز با کارت ملی اعلام کرد که برداشت اسکناس از حساب ارزی خریداران ارز با کارت ملی، فقط پس از گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی آن هم در بانک مورد نظر که حساب ارزی دارند امکان پذیر است.

این تغییرات در حالی به گفته برخی سختگیری محسوب می‌شود که بانک مرکزی هدف کوتاه شدن دست دلالان از بازار ارز را دنبال می‌کند و ساماندهی بازار را در دستور کار قرار داده است..

در ضمن این حساب ارزی باید تا ۶ ماه باز بماند و معادل ۱۰۰ دلار نیز در حساب باشد.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، متقاضی دریافت ارز با کارت ملی و افتتاح حساب ارزی باید شخصا به بانک مراجعه کرده و اقدام لازم را انجام دهد چرا که افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نیست. ضمن اینکه پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی فقط به صاحب حساب امکان‌پذیر خواهد بود.

کارمزد برداشت اسکناس چقدر است؟

براساس اعلام بانک مرکزی، کارمزد برداشت به صورت اسکناس از حساب ارزی معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت خواهد بود. نرخ تسعیر نیز برابر با نرخ فروش اسکناس دلار یا یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود.

ارز مسافرتی به چه افرادی تعلق نمی‌گیرد؟
  • مسافران زیر ۱۲ سال نمی‌توانند حواله ارز مسافرتی دریافت کنند.
  • این سهمیه به ایرانیان دو تابعیتی مقیم کشورهای خارجی تعلق نمی‌گیرد.
  • افراد با گذرنامه خدمات یا سیاسی نمی‌توانند ارز دولتی مسافرتی دریافت کنند.
  • مسافران هوایی‌ای که از فرودگاه‌هایی به‌غیر از امام خمینی، اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز پرواز می‌کنند، نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند.
  • مسافرانی که یک سال کامل (۳۶۵ روز) از تاریخ آخرین دریافت ارز مسافرتی آنها نگذشته باشد شرایط دریافت مجدد ارز مسافرتی را ندارند.

 

فهرست مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی ۱۴۰۲

برای اخذ ارز مسافرتی، گردآوری و ارائه این مدارک مربوط به هر مسافر برای دریافت سهمیه الزامی است:

  • اصل و تصویر گذرنامه با بیشتر از ۶ ماه اعتبار (مسافران با گذرنامه تعویضی باید گذرنامه موقت قبلی را هم ارائه دهند).
  • اصل ویزای کشور مقصد (این مورد برای همه کشورها لازم نیست).
  • کپی و اصل کارت ملی (مسافران با کارت ملی المثنی باید برگه ثبت احوال را ارائه دهند).
  • اصل و کپی بلیت مهرشده سفر (ارائه کد رهگیری در‌صورت خرید اینترنتی).
  • تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی در بانک یا در سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی.
  • مبلغ ریالی معادل قیمت روز ارز مسافرتی به‌علاوه کارمزد بانکی و تحویل رسید.
  • اصل رسید پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور در باجه‌های بانکی (این مبلغ بسته به تعداد سفرهای خارجی قبلی متفاوت است.).
  • اعلام یک شماره موبایل به نام مسافر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *