اخبار طلا و سکه, مقالات

سقوط بهای جهانی طلا

افزایش قیمت اخیر طلا و دلار

سقوط بهای جهانی طلا

اگر از دنبال کنندگان اخبار، خصوصا اخبار طلا باشید. سقوط بهای جهانی طلا، یکی از تیترهای اصلی این روزها در دنیای اخبار است.

انس جهانی به طور کلی طی مدت اخیر روندی کاهشی داشته است. با کاهش قیمت انس جهانی در این مدت خریداران موفق شدند از یک موج قوی تر کاهشی خودداری کنند. البته این نکته را باید در نظر بگیریم که افزایش قیمت طلا با موج مشابهی از رشد ارزش سهام شرکت های استخراج کننده طلا همراه نبود.

در طی چند وقت گذشته، طلا موفق شد که سقف تاریخی خود را به لحاظ انس جهانی شکست دهد و به بالای 2100 دلار برسد. اما دیری نپایید که گزارشی از رویترز درباره ی بازار اشتغال آمریکا منتشر گردید. این گزارش در آمریکا باعث گردید تاجران، احتمال کاهش نرخ بهره تا ماه مارس را پایین آورند. به دنبال این اتفاق دلار و سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا تقویت گردید و قیمت طلا در روز جمعه به زیر 2000 دلار رسید.

سقوط بهای جهانی طلا به زیر 2000 دلار ممکن است متاثر از عواملی نظیر بهم ریختگی بازار نفت توسط چین و فشار آلمان بر یورو نیز باشد. در ادامه این موارد را تک به تک تحلیل می کنیم.

 

سقوط بهای جهانی طلا

 

کاهش نرخ انس جهانی نشان می دهد که سرمایه گذاران به ماهیت طولانی مدت روند فعلی در بازار فلزات گران بها اعتقاد ندارند. و این احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا را افزایش می دهد. در عین حال وضعیت ژئوپلیتیکی بسیار ناپایدار همچنان فروشندگان را از سقوط عمیق تر دور نگه می دارد.

چین بازار نفت را بهم ریخت

به دلیل کاهش شدید صادرات از چین، بازار نفت قرمز شده است. چین بزرگترین تولید کننده در جهان است. کاهش قابل توجه صادرات به کاهش کلی مصرف در سایر نقاط جهان اشاره دارد. فراموش نکنید که چین بزرگترین وارد کننده نفت و دومین مصرف کننده بزرگ نفت است. در نتیجه کاهش طولانی مدت حجم صادرات منجر به کاهش فعالیت تجاری و در نتیجه کاهش تقاضای فیزیکی این طلای سیاه خواهد شد. با درک این موضوع سرمایه گذاران از شر این دارایی در سبد سهام خود خلاص می شوند.

چندین ماه پیش مشکل کمبود نفت از جمله به دلیل کاهش تولید توسط اعضای اوپک پلاس مطرح شد. اکنون سرمایه گذاران بر وخامت آشکار وضعیت اقتصادی در ایالات متحده و چین، که دو رهبر بزرگ از نظر مصرف نفت هستند، متمرکز شده اند.

فشار آلمان بر یورو

با ارزیابی مجدد واکنش سرمایه گذاران به داده های تولید ناخالص داخلی ضعیف ایالات متحده، دلار آمریکا به تدریج شروع به بازیابی جایگاه از دست رفته خود کرده است. اما انتشار داده های نا امید کننده از آلمان نیز باید درنظر گرفته شود. کاهش شدید تولید صنعتی در سپتامبر پنجمین کاهش ماهانه بود. و شاخص پی ام ای در بخش ساخت و ساز آلمان به پایین ترین سطح خود از ماه مارس 2020 برگشت. این ها عوامل مهم نزولی برای یورو هستند که به طور قابل توجهی احتمال حفظ طولانی مدت نرخ بهره بالا را در منطقه یورو کاهش می دهد. در حالی که اقتصاد آمریکا هنوز نسبتا با ثبات به نظر می رسد.

مطالعه بیشتر :

انس جهانی چیست؟

انس جهانی طلا در مسیر صعود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *