اخبار طلا و سکه, مقالات

روند و تحلیل بازار طلا و سکه

صعود قیمت طلا و سکه ادامه دارد

روند و تحلیل بازار طلا و سکه

روند و تحلیل بازار طلا و سکه، موضوع داغ این روزها می باشد. دلیل این امر تلاطم های اخیر بازارهای مالی طی اتفاقات اخیر و عوامل سیاسی است. عواملی که دلار را تا محدوده قیمتی 60 هزار تومان نیز رسانید. و به تبع با افزایش قیمت دلار، شاهد افزایش قیمت سکه و طلا نیز هستیم.

در هفته گذشته و حتی هفته کنونی، کاهش قیمت ها را در بازارهای مالی شاهد بودیم. از طرفی با عرضه سنگینی که در دلار بازار آزاد شکل گرفت. دلار چرخش قیمتی خوبی را شاهد شد. پیش بینی می شود روند اصلاحی و کاهشی همچنان ادامه داشته باشد. جنگ و رخدادهای سیاسی اخیر یکی از دلایل افزایش قیمت در بخش دلار، طلا و سکه بود. بسیاری از تحلیل گران سکه در حدود قیمت 31/500 و هر گرم طلا بین 2/500 الی 2/800 هزار تومان را منطقه خوبی برای خرید می دانند.

عضو سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص سکه و طلا بیان کرد، پیش بینی می شود قیمت انس جهانی تغییری نکند اما در خصوص قیمت طلا و سکه آینده را نمیتوان پیش بینی کرد. این در حالی است که نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد :

با توجه به اینکه رشد قیمت دلار، سبب رشد قیمت طلا و سکه شد، احتمال کاهش قیمت ها بیشتر از این کم است. زیرا زمانی که قیمت ها در طول یک ماه به ثبات می رسند. معمولا با همان نرخ تثبیت می شوند. بذر افشان با سینگال افزایشی که داد بیان کرد، مرم اگر تصمیم به معامله دارند، انجام دهند. وی در پاسخ به این سوال که شرایط انس جهانی و تقاضا چگونه خواهد شد؟ بیان کرد که به نظر نمی رسد در روزهای پایانی هفته بازار نوسانی داشته باشد. شاید بین 1 الی 5 درصد قیمت ها تغییر کنند.

در ادامه به سیاستی که دولت در جهت کنترل قیمت ها در نظر گرفته است، می پردازیم.

سیاست افزایش نرخ بهره

ما اکنون در بازار بین بانکی و سود سپرده و اوراقی که دولت چاپ می کند. نرخ 30 درصد را رکورد زدیم. این 30 درصد نرخ بهره به معنای حبس نقدینگی می باشد. و چیزی جز کاهش سرعت گردش پول برای اقتصاد ندارد. زیرا دولت از سیاست افزایش نرخ بهره برای سرمایه گذاری های بلند مدت استفاده نمی کند. از این نرخ بهره های بالا، در جهت فعالیت های جاری و هزینه ها و درآمدهای جاری خودشان استفاده می کند. به تبع این موضوع چاپ پول رخ می دهد و موتور تورم قدرت و شدت بیشتری را به خود می گیرد.

بسیاری از تحلیل گران اعتقاد دارند دلار در محدوده های قیمتی 54 الی 56 هزارتومان، امکان اصلاح دارد. و این در حالی است که ریتم حرکت اسکناس دلار بیشتر تحت تاثیر سیاست های بانک مرکزی می باشد.

هدف بانک مرکزی

هدف بانک مرکزی از سیاست افزایش نرخ بهره، کنترل قیمت ها می باشد و قصد کاهش سرعت گردش پول را دارد. اما بانک مرکزی به این موضوع نیز باید توجه کند. وقتی نرخ بهره 30 درصد می شود. هزینه های مالی کارخانه ها و شرکت های تولیدی نیز زیاد می شود. زیرا آن ها نیز باید وامی با بهره 30 درصد را بگیرند. که حداقل حدود 50 درصد بازدهی کسب کنند. در این صورت کارخانه دار یا فرد تولید کننده برای خلق این بازدهی 50 درصدی، باید افزایش قیمت اجناس و کالاهایش را داشته باشد. اگر دولت اجازه افزایش قیمت را ندهد، ورشکستگی کارخانه دارها و تولیدکنندگان را به همراه مشکل کمبود نقدینگی خواهیم داشت.

اگر دولت با افزایش نرخ موافقت کند، دو حالت رخ می دهد
  1. مردم قدرت خرید ندارند و در نتیجه قدرت فروش کاهش می یابد.
  2. مردم خرید را انجام می دهند و به تبع تورم نجومی رخ می دهد.

اکنون مشاهده کردید که افزایش نرخ بهره یک سیاست غلط است و چگونه روی کالاها و خدمات و بخش تورم اثر مستقیم و غیر مستقیم می گذارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *