مقالات

روش های سرمایه گذاری در طلا

روش های سرمایه گذاری در طلا

روش های سرمایه گذاری در طلا

روش های سرمایه گذاری در طلا، یکی از مواردی است که در دنیای امروز، باید حتما از آن آگاه باشیم.

یکی از چیزهایی که باید حتما به آن توجه کنیم. این است که دولت محترم سیزدهم، فرمودند :

هرکس به شما گفت تورم در راه است. اقتصاد بلد نیست یا دروغگو است.

اما آمار و ارقام از تورم دورقمی 35، 40، 50 درصدی را ظرف دو الی سه دهه اخیر نشان می دهند. یکی از چیزهایی که تا حدودی می تواند ریسک تورم و کاهش ارزش سرمایه را برای ما پوشش دهد. داشتن پشتوانه طلا است. در نتیجه ما باید بخشی از سرمایه در گردشمان را تبدیل به طلا کنیم. تا در برابر ریسک ها و جهش های تورمی، تا حدودی ارزش سرمایه مان حفظ گردد.

تورم به دلایل زیر به وجود می آید

  • عوامل اقتصادی
  • عوامل سیاسی
  • عوامل فرهنگی
  • عوامل روانی جامعه

در نتیجه اگر در طلا سرمایه گذاری کنیم، دچار ریسک سیستمی کمتری می شویم و کمتر سرمایه مان آسیب می بیند. برای فعالیت در بازار طلا، اگر طلا را به عنوان پشتوانه سرمایه خریداری می کنید. در حدود 20 الی 30 درصد سرمایه در گردش را به این موضوع باید اختصاص دهیم. از این درصد نباید بیشتر یا کمتر شود.

بیشتر نباید باشد، زیرا اگر کل سرمایه در گردشمان را تبدیل به به طلا کنیم. اولا از لحاظ ایجاد تنوع در سرمایه گذاری درست نیست. دوما ما را دچار نوعی ریسک سیستماتیک می کند. اگر هم کمتر باشد. ریسک های تورمی را برای ما پوشش نمی دهد.

نرخ طلای جهانی و نرخ دلار دو عامل موثر در قیمت سکه و طلا هستند. حال اگر بخواهیم در طلا سرمایه گذاری کنیم. ابتدا باید سکه ها را بشناسیم. معنای طلای آبشده، عیار طلا و مثقال را نیز بدانیم. همانطور که در مقالات قبلی گفتیم. طلای خالص نرم است و به تنهایی قابل ساختن مصنوعات نیست. در نتیجه برای ساخت مصنوعات، طلا را با مس و نقره ترکیب می کنند. البته این نکته را بدانید که طلا با هر فلزی آلیاژ نمی شود.

به طور مثال وقتی 90 درصد یک مصنوع از طلا باشد و الباقی مس و نقره باشد، به آن طلای 900 عیار می گوییم. خرید مصنوعات طلا در طلافروشی ها، با عیار 18 به نسبت 24 می باشد.

واحد وزن در زمان های گذشته

در زمان های گذشته، واحد وزن مثقال بوده است. هر مثقال 24 جز نخود بود. به طور مثال وقتی می گوییم عیار 18، یعنی 18 نخود از 24 نخود آن مصنوع، طلا می باشد. اگر این را به نسبت 1000 در نظر بگیریم، 750 در هزار می شود. یعنی 75 درصد آن طلای خالص است. ترکیب یا نسبت طلا با سایر فلزات، رنگ طلا را قرمزی ( رزگلد)، زرد و سفیدی می تواند ببرد.

سرمایه گذاری در سکه و طلا

وقتی قصد خرید سکه یا سرمایه گذاری در بازار طلا را دارید. یا پشتوانه ای برای سرمایه در گردشتان در نظر می گیرید. باید دقت کنید که حباب سکه و طلا زیاد نباشد. حباب معقول سکه باید بین 10 الی 15 درصد باشد. وقتی حباب سکه بالای 20 درصد باشد. زمان خوبی برای خرید سکه و سرمایه گذاری در بازار طلا نیست.

برای اطلاع از حباب سکه، ابتدا باید قیمت ارزش ذاتی سکه ها را بدانیم. جهت حساب کردن ارزش ذاتی سکه، باید نسبت سکه به اونس طلای جهانی را در نظر بگیریم. اونس یک واحد وزن است. و برابر با 31/100 گرم طلای خالص با عیار 999، دلار قیمت دارد. به طور مثال زمانی که اونس طلا 1919 دلار باشد. یعنی 31/100 گرم طلای خالص با عیار 999،  1919 دلار قیمت دارد.

برای بدست آوردن عدد ثابت جهت حساب کردن، ارزش ذاتی سکه ها از فرمول زیر استفاده می کنیم.

 

وزن سکه * 900 * 999/99 * 31/100

فرمول های محاسبه ارزش ذاتی سکه ها

سکه تمام بهار و تمام امامی

قیمت دلار * اونس جهانی طلا * 0/2353

سکه نیم بهار آزادی

قیمت دلار * اونس جهانی طلا * 0/1175

 سکه ربع بهار آزادی

قیمت طلا * اونس جهانی طلا * 0/0585

آبشده

یکی دیگر از مفاهیمی که فعالان بازار طلا با آن رو به رو هستند. مفهوم آبشده است.

طلای آبشده علاوه بر یک کالا، یک نرخ تعریف شده نیز است. آبشده در واقع همان مثقال طلا است. یک مثقال طلای 17 عیار، را آبشده می گویند.

یک مثقال طلا، برابر 4/64 گرم می باشد. اگر این عدد مثقال را تقسیم بر 4/3318 کنیم. قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدست می آید.

اگر قصد خرید طلای آبشده، سکه یا هرنوع مصنوع دیگر از طلا را دارید، حتما از جای معتبر و دارای مجوز رسمی اتحادیه طلافروشان خرید انجام دهید.

طلای آبشده حتما باید دارای انگ و مهر آزمایشگاه باشد. پاکت و قبض ری گیری را نیز حتما باید همراه طلا دریافت کنید. تا بدانید عیار آن قطعه طلای آبشده چقدر است؟

برای مثال وقتی یک قطعه طلای آبشده 50 گرمی با عیار 748 خریداری می کنید. در هنگام محاسبه باید نرخ آبشده را به نسبت عیار آن آبشده از طریق فرمول زیر محاسبه کنیم.

وزن * عیار آبشده * 750

 

برای محاسبه ارزش ذاتی طلای آبشده ( یک مثقال طلای 17 عیار ) نیز از فرمول زیر استفاده می کنیم.

0/1045 * نرخ دلار * اونس جهانی طلا

طلای آبشده نسبت به سایر طلاها، از حباب کمتری برخوردار است. دلیل حباب زیاد سکه نسبت به طلای آبشده، نقدشوندگی بالای سکه است.

 

مطالعه بیشتر : خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *