اخبار طلا و سکه

رفع تعهد ارزی با واردات طلا

توافق طلافروشان با ثبت معامله در سامانه تجارت

رفع تعهد ارزی با واردات طلا

رفع تعهد ارزی با واردات طلا، این موضوعی بود که امروز اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران درباره اش سخن گفت. وی طی گفتگو با خبرگزاری فارس، از اولین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران صحبت کرد. بالسینی در خصوص ساز و کار این رفع تعهد بیان کرد. یکی از اختیاراتی که بانک مرکزی در اختیار صادرکنندگان محترم قرار داده است. مجوزی است که به افراد این اجازه را می دهد، بعد از اینکه صادرات خود را انجام دادند. بتوانند به جای رفع تعهد ارزی، رفع تعهد را به صورت شمش طلا انجام دهند.

بانک مرکزی با توجه به یک آسیب شناسی که از روند اجرای این مسئله داشت.‌ به این نتیجه رسید که صادرکنندگانی که صادرات خرد دارند. به طور مشخص صادرات فنی مهندسی صاحب شرکت های دانش بنیان، صادرکندگان محصولات کشاورزی و نظایر این افراد، این ها می توانند به جای رفع تعهد ارزی، شمش طلا وارد کنند. اما این مسئله یک شرط دارد. شمش طلای وارداتی را باید حتما در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه کنند. مکانیزم عرضه، مکانیزم مشخصی است. عرضه کنندگان این شمش طلا، صادرکنندگانی هستند که مشخصا گفته شد.

خریداران شمش طلا

خریداران شمش طلا، به صورت مشخص سه گروه از افراد هستند.

1- کسانی که در حوزه ساخت مصنوعات طلا فعال هستند و دارای مجوز کسب و کار می باشند.

2- بنکداران شمش طلا در کشور

3- کسانی که به صورت خرده فروشی طلای آبشده فعالیت می کنند.

این سه دسته از افراد، پس از این که شرایطشان احراز شد.‌ در حراج های حضوری یا حراج های سامانه ای مرکز مبادله حضور پیدا می کنند. با توجه به عرضه ای که انجام شده، خرید انجام می دهند. زمانی که حراج حضوری است و متقاضیان حضوری در مرکز مبادله هستند، از کم و کیف شمش طلا و قیمت گذاری آن مطلع می شوند. به صورت سامانه ای هم این‌گونه است که تمام این مشخصات بارگزاری می شود. متقاضیان و عرضه کنندگان مشخص می شوند و قیمت گذاری می شود. قیمت گذاری بر اساس قیمت پایه ای است که در همان روز اعلام می شود. این قیمت نزدیک به نرخ بازار است. بعد از اینکه عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان در جلسه حراج شرکت کردند. نرخ نهایی مشخص می شود.

سه حسن عرضه شمش در مرکز مبادله

1- کمک می کند که عرضه شمش واقعی در کشور اتفاق بیفتد.‌ خیلی مهم است،‌ شمشی که در قالب رفع تعهد ارزی وارد کشور شده است‌. حتما عرضه نهایی شود.‌به صورت مشخص مشکلاتی که در ماه های گذشته وجود داشت یعنی شمش طلایی که وارد می شد و دوباره از کشور به صورت قاچاقی خارج می شد. مجدد مورد استفاده قرار می گرفت را در فرآیند رفع تعهد دیگر نداشته باشیم.

2- متقاضیان واقعی که نیازمند شمش طلا هستند. این دسته از متقاضیان به محصول شمش دسترسی داشته باشند. بتوانند بخرند تا در فرآیند تولید مصنوعات ازش استفاده کنند.

3- تمام تلاشمان را کرده ایم تا بتوانیم فرآیند قیمت گذاری را مبنی بر عرضه و تقاضا قرار دهیم. مسائلی نظیر وجود رانت، قیمت گذاری دستوری و قیمت گذاری های غیر واقعی را نداشته باشیم‌.

طی هفته های آتی بر اساس میزان عرضه ای که صادرکنندگان محترم خواهند داشت، ما جلسات را برگزار می کنیم. امروز ۲۷ دی ماه اولین جلسه حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ساعت ۱۲ برگزار شد. نمایندگان بانک مرکزی،‌ بانک کارگشایی،‌ مرکز مبادله و اتحادیه طلا و جواهر کار اجرایی را بر عهده داشتند. استقبال خوبی از اولین حراج صورت گرفت. خریداران شمش های طلا چهار گروه از تولیدکنندگان طلا و جواهر در رسته های مختلف بودند. در پایان جلسه حراج حضوری امروز، ۱۰ شمش طلای ۱ کیلویی، بر اساس نرخ های کشف شده از فرآیند عرضه و تقاضا معامله شد. تسویه نقدی و تحویل فیزیکی شمش های طلا، در پایان جلسه انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *