اخبار طلا و سکه, مقالات

راز و رمزهای سرمایه‌ گذاری در سکه طلا

راز و رمزهای سرمایه‌ گذاری در سکه طلا

راز و رمزهای سرمایه‌ گذاری در سکه طلا موضوعی است که امروز به آن می پردازیم. در این مقاله قصد داریم به موضوع سرمایه گذاری در سکه طلا بپردازیم و به رایج‌ترین سوالات درباره سرمایه گذاری سکه پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذاری سکه طلا، یکی از مواردی است که در ایران به دلیل تاریخچه و فرهنگ خاص خود، جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد. اما باید پیش از ورود به چنین شیوه‌ای برای سرمایه‌گذاری چند نکته را در نظر داشته باشید.

نکات سرمایه گذاری در سکه طلا

  • مفهوم سرمایه گذاری در سکه طلا را درک کنید.

    سرمایه‌گذاری در سکه طلا به معنای خرید سکه‌ های بهار آزادی با هدف حفظ و افزایش سرمایه است. این نوع سرمایه‌گذاری معمولاً به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام می‌شود.

  •  سرمایه گذاری در بازار سکه با سرمایه گذاری در بازار طلا متفاوت است.

    در مقایسه با بازار طلا، بازار سکه دارای نوسانات و تغییرات قیمتی سریع‌تری است. این تغییرات می‌توانند به دلیل عوامل مختلفی از جمله تغییرات در بازارهای جهانی، تقاضا و عرضه، تغییرات نرخ ارز و… رخ دهند.

  • باید ریسک‌ها و عوامل تأثیرگذار روی قیمت را بدانید.

    سرمایه‌گذاری در سکه طلا نیازمند آگاهی از ریسک‌های مرتبط است. نوسانات قیمت، تغییرات ارزش ارزی، تغییر سیاق و سبک خرید و فروش در بازار و حتی تغییرات سیاسی می‌توانند بر بازار سکه تاثیرگذار باشند.

  •  تکنیک‌های خرید و فروش سکه را بیاموزید.

    مهارت و دانش در کنار سرمایه، برای موفقیت در بازار سکه ضروری است. آشنایی با روند تغییرات قیمت، موقعیت‌های خرید و فروش متناسب با بازار و تحلیل‌های تکنیکال از اصول اساسی و مهارت‌های مهم در این کار هستند.

  •  تنوع در سبد سرمایه‌گذاری را رعایت کنید.

    همانند سایر بازارهای مالی، تنوع در سبد سرمایه‌گذاری در بازار سکه نیز مهم است. فردی که تمام سرمایه‌اش را در یک نوع سکه سرمایه‌گذاری کند، ریسک بیشتری را می‌پذیرد.

  • هیجانی تصمیم نگیرید.

    انتخاب زمان مناسب برای ورود و خروج از بازار اهمیت دارد. گاهی اوقات بهتر است از خرید و فروش در زمان‌های مناسب صرف نظر کرد تا از نوسانات ناشی از تغییرات ناگهانی در بازار جلوگیری شود.

در کل، سرمایه‌گذاری در سکه طلا همچون هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر، نیازمند تحقیق، آموزش و دانش است. اگر تمام نقدینگی زندگی خود را جمع کرده‌اید و قصد ورود به بازار سکه را دارید، قبل از هر تصمیمی در مورد سرمایه‌گذاری، با مشاوران مالی ماهر مشورت کنید. کارشناسان گالری آکام می‌توانند در این زمینه شما را راهنمایی کنند. همچنین اگر تا پایان این مقاله نیز صبوری کنید، اطلاعات مفیدی درباره سرمایه گذاری در بازار سکه به دست خواهید آورد.

برای سرمایه گذاری سکه بخریم یا طلا؟

توصیه افراد با تجربه در زمینه خرید و فروش طلا و سکه برای سرمایه گذاری این است که بهتر است برای سرمایه گذاری سکه بخرید.

دلایل این موضوع به شرح زیر است :

  •  هنگام خرید طلا، مبلغی به عنوان اجرت ساخت باید پرداخت کنید که جدا از ارزش طلاست؛ سکه اما چنین ماجرایی ندارد.
  • قیمت طلا در بازار داخل ایران متناسب با بازارهای بین‌المللی است تا جلوی قاچاق آن گرفته شود. ولی درباره سکه چنین چیزی صادق نیست، بنابراین امکان افزایش قیمت وجود دارد. می‌توان نتیجه گرفت که سود سرمایه گذاری روی سکه از سود سرمایه گذاری روی طلا بیشتر است.
  •  تجربه نشان داده است که نوسان قیمت سکه در مقایسه با طلا کمی بیشتر است و یکی از علت‌ های آن شاید تأثیرگذاری تورم بر بازار سکه باشد.

مزایا و معایب خرید و فروش سکه برای سرمایه گذاری

همان‌طوری که تاکنون اثبات شد، خرید و فروش سکه یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین راه‌ها برای افزایش یا حفظ ارزش سرمایه است. به دلیل نوسانات بازار و تغییرات ارزی و دلاری، بازار سکه در ایران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است؛ در این بخش قصد داریم به طور مختصر مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار سکه را بررسی کنیم.

مزایای خرید و فروش سکه برای سرمایه گذاری

  •  نقدشوندگی مناسب، شما در هر شرایطی می‌توانید سکه خود را به پول نقد تبدیل کنید؛ همیشه افرادی هستند که تمایل دارند حتی در نوسانات جهشی بازار هم سکه خرید و فروش کنند.
  •  امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی، نیازی نیست که سرمایه گزافی داشته باشید که بتوانید روی بازار سکه سرمایه گذاری کنید. با سرمایه متوسط و خرید سکه‌های گرمی هم می‌توانید این کار را شروع کنید. برخی از افراد با پس‌انداز ماهانه خود و با خرید سکه‌های گرمی این کار را شروع می‌کنند.
  • حفظ ارزش سرمایه در طول زمان با نرخ مناسب رشد

سرمایه گذاری در بازار سکه سود تضمین شده‌ای را می‌تواند برای شما به ارمغان بیاورد. حتی اگر قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت دارید، باز هم می‌توانید وارد این بازار شوید. تنها کافیست با استفاده از نظر کارشناسان معتمد، سکه مناسب را برای خرید و سرمایه گذاری انتخاب کنید. به غیر از سوددهی، خرید سکه می‌تواند ارزش پول شما را حفظ کند. برای مثال اگر قصد خرید ماشین یا خانه دارید و پیدا کردن گزینه مورد نظر شما مشمول زمان شده است، با خرید سکه می‌توانید ارزش پول خود را در برابر نوسانات بازار حفظ کنید.

معایب خرید و فروش سکه برای سرمایه گذاری

  •  ریسک بسیار بالا در کوتاه‌مدت، اگر قصد سرمایه گذاری در بازه‌های زمانی زیر ۶ تا ۸ ماه دارید، ممکن است خرید سکه برای شما مقداری ریسک داشته باشد.
  •  شرایط دشوار نگهداری، نگهداری سکه ها در محل کار یا منزل کار چندان عاقلانه‌ای نیست؛ به‌ویژه اگر تعداد آنها زیاد باشد. بهترین کاری که می‌توانید بکنید، اجاره کردن صندوق امانات در بانک‌های معتبر است.
  •  تأثیر اوضاع و شرایط سیاسی و اجتماعی بر سرمایه گذاری سکه، گاهی هم اتفاق می‌افتد که بروز جنگ، حوادث طبیعی، تغییرات سیاسی در کشور و جهان بر روی قیمت سکه تأثیر بگذارد که این مورد را می‌توان یکی از عوامل کاهش‌ دهنده ارزش و قیمت همه نوع سرمایه‌گذاری دانست.
انواع سکه برای سرمایه گذاری با سود بالا

هر کدام از سکه های طلای موجود در بازار را می‌توانید برای سرمایه گذاری تهیه کنید؛ این سکه ‌ها اقسامی دارند که عبارتند از؛

  • سکه‌ امامی
  • سکه تمام بهار آزادی
  • نیم سکه
  • ربع سکه
  • سکه‌ های گرمی

بهتر است بدانید که هر کدام از سکه‌ها در سوددهی با دیگری متفاوت است که در ادامه، قصد داریم مقداری هر کدام را بررسی کنیم و به رایج‌ترین سوالات درباره سرمایه گذاری در بازار سکه می‌پردازیم. امیدواریم برای شما راهنمای کاملی باشد.

عوامل موثر بر قیمت روزانه سکه طلا

تجارت سکه در بازار طلای ایران به دو روش، عمده و خرد، انجام می‌شود. عواملی که بر قیمت روزانه سکه طلا در ایران تأثیر می‌گذارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کارمزد عرضه سکه در بانک
  • قیمت جهانی طلا به ریال
  • هزینه‌های گمرکی ۴ درصدی
  • سال ضرب سکه
  • هزینه ضرب سکه توسط بانک مرکزی

علاوه بر این، نرخ دلار آمریکا معمولاً به ارزش اونس جهانی طلا مرتبط می‌شود و در نتیجه قیمت سکه طلا بهار آزادی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پس زمانی که ارزش اونس جهانی طلا یا نرخ دلار افزایش می‌یابد، قیمت سکه طلا بهار آزادی نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر این موارد، تقاضای افزایش یافته برای خریدسکه در برخی اوقات از سال نیز می‌تواند منجر به افزایش قیمت سکه طلا بهار آزادی شود. به عنوان مثال، تقاضا برای سکه در روزهای پایانی سال معمولاً افزایش می‌یابد. بالاترین تقاضا در این دوره برای ربع و سپس نیم سکه وجود دارد، در حالی که سکه طلا بهار آزادی با تقاضای کمتری مواجه است.

برای سرمایه گذاری بهتر است نیم سکه بخریم یا تمام سکه؟

به نظر می‌رسد پیش از خرید سکه برای سرمایه گذاری لازم است ابتدا هدف خود را از این کار مشخص کنید. طول مدت سرمایه گذاری می‌تواند روی نتیجه نهایی تأثیر گذار باشد. افرادی هستند که برای دوره کوتاهی مثلا 6 تا ۸ ماه قصد دارند به خرید و فروش سکه و سرمایه گذاری بپردازند و افراد دیگری تا سال‌ها سکه‌های خریداری شده را نمی‌فروشند. تجربه نشان داده است که سرمایه‌گذاری در سکه بهار آزادی و سکه امامی در بازه زمانی کوتاه‌مدت، بهره‌وری کمی دارد و مناسب سرمایه گذاری در بلند مدت است.

برای سرمایه گذاری سکه طرح قدیم بخریم یا طرح جدید؟

به عقیده بسیاری از سرمایه‌گذاران، سکه تمام طلای بهار آزادی در طرح جدید (طرح امامی)، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. این نظریه از آن جهت مطرح شده است که هرچند سکه تمام طلای بهار آزادی در طرح قدیم با سکه تمام طرح جدید از نظر وزن یکسانی برخوردار است، اما خرید و فروش آن معمولاً با چالش‌های خاصی همراه است و هزینه بیشتری برای خرید و فروش آن نیاز است. به همین دلیل، لازم است به سال ضرب سکه‌ها هم توجه داشته باشیم. جالب است بدانید که با وجود ارزش کلکسیونی بالاتر در سکه‌هایی که سال ضرب پایین‌تر دارند، قیمت آنها به طور معکوس کاهش می‌یابد. افرادی هستند که به دنبال سکه‌های ضرب جدیدتر هستند و این تقاضا باعث بالا رفتن قیمت سکه‌های جدید شده است.

بنابراین، در نظر داشته باشید که برای سرمایه‌گذاری، بهتر است به سوی سکه‌هایی با سال ضرب از سال ۱۳۸۶ به بعد حرکت کنید تا با قیمت بالاتری بتوانید آنها را به فروش برسانید. در بازار سکه، تقاضای بیشتری برای خرید و فروش سکه امامی سال‌های اخیر وجود دارد.

آیا برای سرمایه‌گذاری سکه پارسیان بخریم؟

در واقع سکه پارسیان در میان متخصصان سکه و طلا به عنوان سکه شناخته نمی‌شود. این محصول نوعی پلاک طلا است که به علت شباهت به سکه،‌ در میان مردم عادی به عنوان سکه شناخته می‌شود.

سکه‌ پارسیان از طلای ۱۸ عیار ساخته شده و در وزن و عیار با سکه‌ بهار آزادی فرق دارد. برخلاف سکه‌ های تمام، نیم و ربع بهار آزادی، سکه پارسیان وزن ثابتی ندارد و اگر پرس باشد، وزن آن روی بسته درج شده است. کاربرد و محبوبیت این سکه‌ ها بیشتر برای هدیه دادن است. با همه‌ این تفاسیر، سکه پارسیان هم یک نوع طلا است و می‌توانید برای سرمایه‌گذاری‌های کوچک با پس‌اندازهای اندک هم آن را بخرید. اما پاراگراف بعدی را بخوانید تا به یک نکته بسیار مهم درباره سکه‌های پارسیان پی ببرید که می‌تواند روی تصمیم‌گیری شما تأثیر بگذارد.

خرید سکه یک گرمی برای سرمایه گذاری

قیمت طلا طی ده سال اخیر آن‌چنان روندی صعودی داشته است که توان مردم برای خرید طلا کاهش یافته. بنابراین از همان ابتدا، عرضه سکه‌های یک گرمی با استقبال خوبی در بازار مواجه شد.

اگر قصد دارید برای سرمایه‌گذاری سکه یک گرمی بخرید لازم است این نکته را بدانید که سکه یک گرمی هم مثل سکه‌ های رایج طلا در بازار 22 عیار است و از همین جهت با سکه‌های پارسیان متفاوت است. اگر قصد سرمایه گذاری دارید توصیه ما این است که سکه گرمی تهیه کنید. سکه‌های یک گرمی قیمت مناسب‌تری دارند و از آنجایی که با رعایت استاندارهای ضرب سکه وارد بازار می‌شوند، برای سرمایه گذاری گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

خرید سکه پهلوی برای سرمایه گذاری

در مقوله خرید و فروش سکه،‌ همیشه هدفتان را روشن کنید. اگر هدفتان سرمایه‌گذاری است توصیه جدی می‌کنیم که به سمت خرید سکه‌های پهلوی و خاص نروید. این نوع از سکه‌ها مشتری‌های خاصی دارند و ممکن است در موقعیتی که قصد فروش سکه خود را دارید، به راحتی به فروش نرود و شما را به دردسر بیندازد.

آیا خرید شمش برای سرمایه گذاری مناسب است؟

قطعا! شمش‌ طلا که امروزه در بازار مبادله می‌شوند معمولا در اشکال بیضی،‌ لوله‌ای یا مکب مستطیل هستند. این شمش‌ها در اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارد. توصیه می‌کنیم شمش طلا را فقط از طلافروشی‌های معتبر و زیر نظر اتحادیه طلا و جواهرات خریداری کنید. گالری آکام افتخار آن را دارد که به عنوان فروشنده‌ای با سابقه عضویت انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه‌های اینترنتی شهر تهران را اخذ کرده است و به صورت مستمر آماده خدمت‌رسانی به مشتریان خود است.

چند توصیه کاربردی برای ورود به بازار سرمایه گذاری سکه

1- اگر وارد سرمایه گذاری با سکه شدید، خودتان را برای تغییرات مثبت و منفی آماده کنید. از کاهش قیمت‌ها ناامید نشوید و جهش‌های ناگهانی در بازه‌های زمانی کوتاه را هم جدی نگیرید. اگر نتوانید هیجانات خود را کنترل کنید، ممکن است با یک تصمیم نادرست سرمایه خود را از دست بدهید.

2- لازم است تأکید کنیم که برای خرید سکه به منظور سرمایه گذاری حتما با کارشناسان مشورت کنید.

3- پیش از آنکه برای خرید سکه به بازار بروید، تابلوی آنلاین قیمت طلا و سکه را چک کنید و از قیمت‌ها مطلع باشید.

4- از افراد یا مکا‌ن‌های معتبر سکه را خریداری کنید؛ زیرا احتمالا شما تجربه کافی برای تشخیص سکه تقلبی از اصل ندارید.

در این مقاله سعی کردیم راز و رمزهای سرمایه گذاری در سکه طلا را به شما بگوییم. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *