اخبار طلا و سکه, مقالات

خرید و فروش طلا

خرید و فروش طلا

خرید و فروش طلا

امروز قصد داریم درباره ی طلا و فاکتورهایی که موقع خرید و فروش طلا باید در نظر گرفته شود صحبت کنیم.

اگر قصد خرید یا فروش طلا را دارید، نکات زیر را حتما در نظر بگیرید.

همبستگی بین دلار و انس طلا

در خرید و فروش طلا ابتدا باید همبستگی بین دلار و انس طلا را ببینید که به چه صورت است. و بازار در چه شرایطی است؟ یکی از مهم ترین نکات اهرمی است که بین طلا و دلار و طلا و انس وجود دارد. معمولا اهرم دلار قوی تر از اهرم انس می باشد. به این صورت که حتی انس کاهشی باشد، اما قیمت دلار افزایشی باشد، طلا نیز افزایش قیمت خواهد داشت. معمولا تحلیل گران می گویند اهرم دلار سه برابر قوی تر از اهرم انس می باشد.

اصطلاحات رایج و مهم در بازار طلا

دومین نکته در خرید و فروش طلا آشنایی با یک سری از اصطلاحات رایج و مهم در بازار طلا می باشد.

1- عیار: واحد اندازه گیری فلزات گران بها در جهان را عیار می گویند. در ایران بیشتر برای طلا کاربرد دارد. متشکل از دو واحد 24 تایی و 1000 تایی می باشد. این واحدها با یکدیگر برابر هستند. واحد 24 تایی در دو الی سه کشور خصوصا ایران کاربرد دارد. اما واحد 1000 تایی بین المللی می باشد و در تمام کشورها ثابت است. اگر شمش های سوئیسی کوچک را دیده باشید، رویشان عدد 999/9 درج شده است که درصد خلوص طلا یا همان عیار را نشان می دهد.

2- مظنه : خیلی از افراد به اشتباه تصور می کنند که مظنه مثل عیار یک واحد اندازه گیری است. اما مظنه قیمت را بیان می کند و قیمت یک مثقال طلای 17 عیار می باشد. برای تبدیل قیمت مظنه به یک گرم طلای 18 عیار، مظنه را تقسیم بر 4/3318 می کنیم.

البته این عدد با توجه به سود و اجرت طلاهای زینتی بالا و پایین می گردد. هر مثقال طلا برابر با 4/608 گرم طلا می باشد. مظنه در استان های مختلف تا حدود کمی اختلاف دارد. اما باید نزدیک هم باشند.

 

خرید و فروش طلا

 

بیشترین سود، کمترین ضرر

یکی از نکات مهم دیگر این است که هنگام خرید طلا بیشترین سود و هنگام فروش طلا کمترین ضرر را داشته باشیم.

پس اگر میخواهید در خرید و فروش طلا بیشترین سود و کمترین ضرر را داشته باشید، ابتدا باید مشخص کنید هدفتان از خرید طلا چیست؟ طلا را به قصد هدیه می خرید یا سرمایه گذاری؟

اگر طلا را بابت هدیه دادن می خرید، پیشنهاد می کنیم بودجه خود را محدود کنید تا گزینه های خرید را بهتر بتوانید مدیریت کنید.

هر چقدر کار و زمان بیشتری صرف طلا شده باشد، اجرت بیشتری دارد. همچنین در هنگام خرید به سراغ طلاهایی بروید که فاقد سنگ و نگین باشند. زیرا در اکثر مواقع وزن سنگ و نگین در طلا محاسبه می گردد اما در هنگام فروش وزن آن ها کسر می گردد.

استثنا اگر سنگ قیمتی باشد و ارزش ذاتی آن از طلا بیشتر و دارای شناسنامه باشد، موردی ندارد. زیرا می توان سنگ های باارزش و قیمتی را جدا به فروش رساند.

عدم خرید طلای دست دوم به جای نو

بسیاری از فروشندگان، طلای دست دوم را پرداخت و آبکاری می کنند و به عنوان طلای نو می فروشند. یکی از راه های تشخیص این مسئله این است که قسمت هایی که بیشتر با دست سر و کار دارند مثل قفل را که محکم تر هستند و دارای عیار پایین تر نیز می باشند را چک کنید. معمولا این نقاط دارای خط و خش هستند که نشان دهنده دست دوم بودن طلا می باشد.

زمان خرید

در ماه های مختلف سال، میزان عرضه و تقاضا دارای نوسان می باشد. به طور مثال در اعیاد و جشن ها تقاضا زیاد است و قیمت طلا افزایش می یابد. در ماه هایی نظیر محرم و صفر، تقاضا کم و قیمت کاهش می یابد. البته این دیدگاه که در اعیاد طلا بفروشید و در محرم و صفر طلا بخرید کاملا اشتباه است. زیرا ممکن است خبر یا اتفاقی رخ دهد که موجب افزایش قیمت طلا گردد.

خرید طلا به دید سرمایه گذاری

در این دیدگاه برعکس دیدگاه قبل، عدم محدودیت بودجه و خرید را دارید. اما همچون دیدگاه قبل مخالف خرید طلاهای دارای سنگ و نگین هستیم. در دید سرمایه گذاری، طلای دست دوم را پیشنهادمی کنیم زیرا فاقد اجرت و مالیات هستند. زمان خرید در هر دو دیدگاه یکسان می باشد. در نهایت اگر به قصد سرمایه گذاری طلا را خریداری می کنید، باید بدانید چه نوع طلایی خریداری کنید.

هدف ما در این دیدگاه کمترین اجرت و نبود هزینه های اضافی است. ما برای سرمایه گذاری به ترتیب طلای آبشده، طلای دست دوم و در نهایت سکه را پیشنهاد می کنیم. در این دیدگاه از خرید طلاهای زینتی نو و با اجرت خودداری کنید.

 

خرید و فروش طلا

 

در زیر به تفاوت میان طلاهای زینتی و سکه پرداخته شده است.

سکه :

1- اجرت ندارد.

2- هنگام فروش کاهش عیار ندارد.

3- سود فروشنده بسیار کم است.

طلاهای زینتی :

1- اجرت زیادی دارند.

2- کاهش عیار در هنگام فروش را داریم.

3- مالیات باید پرداخت کنیم.

4- اگر طلا شامل سنگ و نگین باشد، در هنگام فروش کاهش وزن را نیز داریم.

به عنوان آخرین نکته اگر قصد خرید سکه را دارید، حتما از مراکز معتبر و دارای مجوز اتحایه طلا و جواهر تهران، سکه بانکی تهیه فرمایید.

و در نهایت اگر قصد خرید و فروش طلا در هر یک از موارد ذکر شده را دارید، می توانید روزانه با گالری آکام مشورت نموده و بهترین تصمیم را بگیرید.

مطالعه بیشتر :

طلای آبشده و شمش طلا

طلای بدون اجرت یا دست دوم

علت محبوبیت سکه برای سرمایه گذاری نسبت به سایر انواع طلاها

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *