اخبار طلا و سکه, مقالات

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

اگر ساکن سعادت آباد، یا محدوده غرب تهران هستید باید بگوییم سعادت آباد، جزو مناطقی است که طلافروشان و سکه فروشان بسیاری را در خود جای داده است و تا حدودی یک منطقه تجاری محسوب می گردد. ممکن است بارها قصد خرید یا فروش سکه و طلا را داشته اید اما به دلیل دوری از بازار تهران، منصرف شده باشید. سعادت آباد و شهرک غرب جزو مناطقی محسوب می شوند که به دلیل تعدد طلافروشان و سکه فروشان، دست شما را برای خرید و فروش باز نگه داشته اند.

همانطور که می دانید خرید و فروش سکه و طلا نیازمند یک سری قوانین می باشند تا دچار آسیب و ضرر و زیان نشوید. اصلی ترین این اصول، انجام خرید و فروش با جای معتبر است. منظور از اعتبار داشتن جواز کسب و کار مرتبط می باشد. خرید انواع سکه، طلا، حتی پارسیان و شمش را حضوری انجام دهید و از مکان آن کسب و کار مطمئن باشید. گالری آکام در سعادت آباد، با سال ها سابقه، دارای مجوز از اتحادیه سکه، طلا و جواهر تهران، مفتخر است پاسخگوی نیاز شما عزیزان در هفت روز هفته باشد. اگر قصد خرید و فروش انواع سکه را در گالری آکام را دارید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید. زیرا امروز به موضوع سکه و مسائل مرتبط با قیمت سکه می پردازیم.

در ابتدا با پاسخ به این سوال آغاز می کنیم که سکه چیست؟ و سپس به ضرب سکه و معرفی انواع سکه ها میپردازیم.

مسکوک و مسکوکات

حتما اصطلاح مسکوک و مسکوکات به گوشتان خورده است. به سکه طلا، یا پول فلزی از جنس طلا، مسکوک طلا می گویند. سکه طلا قطعه ای فلزی، به شکل دایره و تخت است. دارای وزن، جنس و عیار مشخص می باشد. سکه ها در دو طرف خود دارای اشکال و علائمی هستند، که آن ها را از یکدیگر تمیز می دهد.

ضرب سکه

از این اصطلاح به جای ساختن سکه یا تولید سکه استفاده می شود که دارای چهار مرحله می باشد.

طراحی قالب – ساخت قالب – تولید پولک – ضرب سکه

عیار سکه های طلا پیش از ماشینی شدن تقریبا ثابت و نزدیک به طلای خالص بوده است. اما با ورود ماشین ضرب سکه و استاندارد سازی اندازه و وزن سکه های رسمی، نخستین سکه های طلا با عیار 900 در هزار ضرب شدند و وارد چرخه اقتصاد گردیدند. سکه طلا پشتوانه ارزی و مالی بسیاری از کشورها می باشد به همین دلیل زیر نظر دولت و بانک مرکزی هر کشور در ضرابخانه بانک مرکزی تولید و ضرب می گردد.

در ادامه قصد داریم با انواع سکه طلا در ایران آشنا شویم. زیرا قیمت سکه در انواع مختلف متفاوت می باشد و بهتر است اگر قصد خرید و فروش سکه دارید در ابتدا با انواع سکه آشنا شوید.

انواع سکه طلا در ایران

سکه بهار آزادی طرح قدیم

وزارت امور اقتصاد و دارایی، به مناسبت اولین فصل بهار پیروزی انقلاب اسلامی، پیشنهاد ضرب سکه طلا با عنوان بهار آزادی را مطرح نمود که مورد تایید نخست وزیر دولت موقت قرار گرفت. سکه های بهار آزادی در انواع ربع، نیم، یک، تمام، دو نیم و پنج بهار آزادی ضرب گردیدند که تک به تک به آن ها خواهیم پرداخت.

سکه بهار آزادی طرح قدیم، از سال 1358 الی 1370 ضرب گردید. تصویر یک روی این سکه مزین به نام حضرت علی و 3 بار تکرار آن به خط معقلی تزئینی در داخل یک شش ضلعی و قید عبارت بانک ملی ایران در زیر آن می باشد. تصویر روی دیگر سکه بارگاه امام رضا به همراه عبارت اولین بهار آزادی و تاریخ 1358 منقوش شده است. از آن پس تا سال 1370 انواع سکه های بهار آزادی با همین طرح تولید شدند و تنها سال ضربشان تغییر نمود.

وزن سکه تمام بهار آزادی 8/133 گرم – قطر آن 22 میلی متر و دارای عیار 900 می باشد.

 سکه امامی طرح قدیم

در دومین سال درگذشت روح الله خمینی سال 1370، طرح سکه تمام بهار آزادی به پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت وزارت اقتصاد و دارایی تغییر کرد. در نتیجه سکه ها با نگاره ای از نیم رخ چپ روح الله خمینی ضرب شدند. با توجه به تعداد ضرب پایین، این سکه ها مورد تایید مسئولین وقت قرار نگرفت و در همان سال سکه بهار آزادی با نگاره سه رخ راست امام خمینی جایگزین گردید.

وزن سکه امامی طرح قدیم 8/133 – قطر آن 22 میلی متر و دارای عیار 900 می باشد.

 

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

سکه امامی طرح جدید

این سکه ها با نگاره سه رخ راست امام خمینی و طرح تغییر یافته از بارگاه امام رضا از سال 1386 تاکنون هرساله در ضرابخانه بانک مرکزی ضرب می گردند. با توجه به سیاست های بانک مرکزی تاریخ ضرب سکه ها از سال 1386 تاکنون ثابت بوده است. سکه های امامی طرح جدید یعنی 86 بهترین مدل سکه برای خرید و فروش می باشند. به طوری که در سال 1397 با اعلام طرح بدون محدودیت پیش فروش سکه های طلا توسط بانک مرکزی، چیزی در حدود 60 تن از ذخایر طلای بانک مرکزی ذوب و به سکه طلا تبدیل شدند.

وزن سکه امامی طرح جدید 8/133 – قطر آن 22 میلی متر و دارای عیار 900 می باشد.

 

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

نیم سکه

طرح سکه های نیم بهار آزادی، همانند سکه های تمام بهار طرح قدیم است و کمی نگاره بارگاه امام رضا بهبود یافته است.

وزن سکه نیم بهار آزادی 4/066 – قطر 19 میلی متر و عیار 900 می باشد.

ربع سکه

طرح سکه های ربع، همانند نیم سکه بهار آزادی و سکه های تمام بهار طرح قدیم می باشد و تنها تفاوت در وزن و قطر سکه است.

وزن سکه ربع بهار آزادی 2/033 – قطر 14 میلی متر و عیار900 می باشد.

 

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

سکه یک گرمی

در تاریخ 18 مرداد ماه 1389، بانک مرکزی از اولین سکه یک گرمی ضرب شده رو نمایی کرد و پس از 6 ماه در 16 بهمن ماه 1389 به صورت انبوه این سکه وارد بازار گردید. تفاوت سکه های یک گرمی با سایر سکه ها در این است که روی سکه های یک گرمی تاریخ ضرب درج نشده است. بانک مرکزی دلیل این امر را جلوگیری از پیدایش اختلاف قیمت سکه بر اساس سال ضرب آن عنوان نموده است.

 

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

دو نیم بهار آزادی

اولین بار در سال 1358 به مناسبت اولین سالگرد انقلاب اسلامی ضرب گردید. بار دوم در سال 1378 به مناسبت صدمین سالگرد تولد آیت الله خمینی ضرب گردید. و آخرین بار در سال 1387 ضرب گردید که بسیار کمیاب و نادر است.

وزن سکه های دو نیم بهار 20/33 گرم – قطر 30 میلی متر و عیار 900 می باشد.

 

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

پنج بهار آزادی

این سکه به مناسبت اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فقط در سال 1358 ضرب گردید و دیگر تکرار نشد.

وزن سکه های پنج بهار آزادی 40/66 گرم – قطر 40 میلی متر و عیار 900 می باشد.

 

خرید و فروش سکه در سعادت آباد

 

اکنون که انواع سکه ها را شناختید شاید بهتر باشد تفاوت سکه معاملاتی و تک فروشی را نیز بدانید.

زیرا همیشه اندکی تفاوت قیمت در سکه معاملاتی و تک فروشی مشاهده می گردد.

تفاوت سکه معاملاتی و تک فروشی

معاملات سکه به دو صورت عمده و تک انجام می پذیرد. معاملات عمده معمولا در بازار تهران، سبزه میدان و چهار راه استانبول در بسته های 100 عددی و گاهی 20 عددی انجام می گیرد. اما معاملات خرد و تک فروشی، معمولا از سکه فروشی یا صرافی ها به دلایلی نظیر هدیه، سرمایه گذاری و نظایر این موارد انجام می شود.

یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت سکه در ایران، دلار می باشد. اکنون به عوامل تاثیر گذار بر قیمت دلار در داخل ایران نیز می پردازیم.

  • نرخ تورم
  • نرخ بهره
  • مبادلات خارجی هر کشور
  • بدهی دولت
  • نسبت قیمتی کالاهای صادراتی به کالاهای وارداتی
  • رکود اقتصادی
  • تقاضای سفته بازانه
  • سیاست های پولی داخل کشور
  • عرضه و تقاضا طلا در کشور

یکی از اصول مهم دیگر در خرید انواع سکه، بانکی بودن سکه می باشد.

جهت آشنایی با تفاوت سکه های بانکی و غیر بانکی مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

تشخیص سکه بانکی و سکه غیر بانکی

اکنون که با انواع سکه و عوامل موثر بر قیمت سکه آشنا شدید می توانید روزانه از سایت گالری آکام قیمت انواع سکه را مشاهده نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در جهت خرید و فروش سکه در سعادت آباد و سرمایه گذاری با گالری آکام از طریق شماره تماس مربوطه در ارتباط باشید : 02122066011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *