اخبار طلا و سکه, مقالات

حباب سکه چیست و چگونه محاسبه می شود؟

جزئیات حراح سکه در مرکز مبادله

حباب سکه چیست و چگونه محاسبه می شود؟

حباب سکه چیست؟

از جمله موضوعات و عوامل اصلی که در شرایط نوسانی بازار، در تصمیم گیری برای خرید و فروش اثر گذار است. عامل حباب می باشد.

اگر شما هم میخواهید بدانید که حباب سکه چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

سکه از دیرباز جزء مهم ترین دسته ها در دارایی ها جهت سرمایه گذاری در ایران بوده است. بازار سکه نقدشوندگی نسبتا مناسبی دارد. امکان ورود با سرمایه های متوسط را فراهم می کند و البته ریسک نگهداری بالائی دارد.

اگر شما نیز قصد سرمایه گذاری در سکه را دارید، یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در معاملات خود مد نظر قرار دهید، مفهوم حباب است، به معنی ساده باید معیاری داشته باشید تا تشخیص دهید، درآن مقطع سکه را گران می خرید یا خیر؟ این مفهوم را با عنوان حباب نیز می شناسند.

اما پیش از آن که به دنبال مفهوم حباب برویم، این سوال را پاسخ می دهیم که آیا در سکه سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

پاسخ آن است که سکه به عنوان یک دسته از دارایی ها می تواند در سبد سرمایه گذاری شما جای بگیرد و از آن جایی که در بلندمدت بازدهی بالاتر از تورم داشته، با نرخ دلار و طلای جهانی نیز وابسته است، از این جنبه ریسک سبد سرمایه گذاری شما را تعدیل می کند و با در نظر گرفتن وزنی مناسب در سبد سرمایه گذاریتان، می تواند گزینه مناسبی باشد.

البته در نظر داشته باشید که حتما از فروشندگان معتبر و دارای مجوز از اتحادیه، خریداری کنید.

سکه نیز مانند هر دارایی دیگری ارزشی ذاتی دارد. وقتی قیمت معاملاتی سکه در بازار از این رقم بالاتر باشد، سکه حباب مثبت دارد و اگر پایین تر از ارزش ذاتی خود باشد حباب منفی دارد.

حباب مثبت و منفی سکه

وجود حباب قیمت در بازار سرمایه یک امر اجتناب‌ناپذیر است. نه‌ تنها طلا و سکه بلکه در مواقعی در هنگام خرید و فروش ملک، زمین و انواع کالا نیز با این پدیده مواجه می‌شویم. به طورکلی عدم تناسب میان عرضه و تقاضا در بازار عامل اصلی در ایجاد حباب قیمت است؛ بنابراین اگر قیمت عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک بوده و یک تناسب منطقی با هم داشته باشند، شاهد تعادل در قیمت‌های بازار و ارزش ذاتی کالای مدنظر خواهیم بود.

همانطور که در بالا توضیح دادیم، حباب سکه از طریق یک فرمول ساده محاسبه می‌شود. از آنجاییکه بازار سکه همواره با حباب قیمت همراه است، نتیجه حاصل از محاسبه فرمول هیچ‌گاه برابر با صفر که به معنای وضعیت بدون حباب است، نخواهد شد. در نتیجه عدد به دست آمده همواره در دو بازه مثبت و منفی قرار دارد. اما مثبت و منفی کنار عدد به دست آمده را چطور تفسیر می‌کنیم؟

  • پاسخ مثبت = حباب مثبت: قیمت سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر است.
  • پاسخ منفی = حباب منفی: قیمت سکه از ارزش ذاتی آن کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *