مقالات

تفاوت طلای زرد با سفید

تفاوت طلای زرد با سفید

تفاوت طلای زرد با سفید

تفاوت طلای زرد با سفید چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

در اولین مرحله نیاز است تا کمی با طلا آشنا شویم. طلا یا زر با نشان شیمیایی AU و کد شیمیایی 1000 یک فلز نرم و پر چگال است. این فلز به دلیل نرم بودن، به تنهایی قابل شکل پذیری نیست. این فلز نرم را در طبیعت، می توانید میان سنگ های آتشفشانی، آبرفت ها و رسوبات و معادن پیدا کنید. در ادامه به تفاوت طلای زرد با سفید خواهیم پرداخت.

طلا پس از جنگ جهانی اول

اولین بار پس از جنگ جهانی اول، در اروپا طلا به عنوان سرمایه شناخته شد. و در واقع کار پول را انجام میداد. اگر سریال پیکی بلایندرز را دیده باشید. توضیح می دهد که پس از جنگ جهانی اول، پول ارزش خودش را کم کم از دست می دهد. و برای معاملات از طلا استفاده می کنند. این موضوع که طلا به عنوان سرمایه کشور محسوب می شود، ابتدا در اروپا سپس به کشورهای دیگر کشیده شد.

بزرگترین تولید کننده طلای جهان

قبل از سال 2017، آفریقای جنوبی اولین تولید کننده طلای جهان بود. اکنون پس از آمارگیری سال 2017، چین با اختلاف خیلی زیادی بزرگترین تولید کننده طلا در جهان است.

عیار طلا در جهان

در ایران متدوال است که طلا را به عنوان 18 عیار یا 750 می شناسیم. یک سری کشورها نظیر دبی و یک سری شهرهای داخلی نظیر یزد و اصفهان، طلای 22 عیار نیز دارند. ایتالیا، کانادا و کشورهای اروپایی عیار طلاهایشان 14 و 10 می باشد. اما همانطور که گفتیم. متدوال ترین عیار طلا در ایران 18 است. و تمام قیمت ها بر اساس آن گزینش می شوند. یعنی هر قیمتی روی تابلو مشاهده می کنید. بر اساس طلای 18 عیار است. اگر شما طلای خالص 24 عیار، یا طلاهایی با عیار بالاتر از 18 دارید. قیمت طلایتان بالاتر است.

طلای زرد و سفید

همانطور که گفتیم. طلا یک فلز نرم است که به تنهایی شکل پذیر نیست. در نتیجه برای ساخت مصنوعات نیاز است طلای خالص را با آلیاژها مخلوط کنند. آلیاژها نیز متفاوت هستند. طلای زرد با آلیاژ مس ترکیب می شود. طلاهای سفید با آلیاژهایی نظیر نقره، نیکل و روکش رودیوم ساخته می شوند. که این آلیاژها رنگ طلا را تغییر می دهند.

طلای خالص با ترکیب نقره یا نیکل و روکش رودیوم مایل به سفید می گردد که طلای سفید نام گذاری می شود. به ترکیب طلای خالص با مس نیز طلای زرد می گویند.

طلای زرد بخرم یا سفید؟

طلای زرد و سفید کاملا سلیقه ای می باشند. اگر مصنوعی زینتی و ساخته شده را جهت استفاده می خرید. انتخاب زرد یا سفیدی آن سلیقه شما است. اما به طور کلی در پوست های تیره، آسیایی ها، طلای زرد نمایش خوبی را نشان می دهد. اما در پوست های روشن تر، اروپایی ها، سوئدی ها، زیبایی سنگ و طلای سفید بهتر جلوه می کند.

طلای آبشده زرد و سفید

تفاوت طلای زرد با سفید، در آبشده حساب می آید. در بازار طلا فروشان، بازار بزرگ تهران، طلای سفید در بخش آبشده به راحتی خرید و فروش نمی شود. و طرفدار خاصی ندارد. در بازار طلاهای آبشده بیشتر به صورت زرد رنگ مورد پسند هستند.

عیارگذاری طلای زرد و سفید

طلای زرد و سفید، هردو برای شکل پذیری با آلیاژها مخلوط می شوند. ساخت طلا بدون این آلیاژها ممکن نیست. اگر طلای 18 عیار را بشناسید، ترکیبش این گونه است. اصل طلا 24 است. وقتی می گوییم 18 عیار، یعنی 18 قسمت طلای خالص وجود دارد. در طلای زرد 6 قسمت آلیاژ مس، در طلای سفید 6 قسمت نقره، پالادیوم، نیکل و روکش رودیوم وجود دارد. روکش رودیوم جهت استحکام و درخشندگی بیشتر طلاهای سفید، مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

به طور صادقانه تفاوتی میان طلای زرد با سفید در عیار وجود ندارد. و در هنگام خرید و فروش نیز هیچ تفاوت قیمتی با یکدیگر ندارند. در طلاهای زینتی و جهت استفاده همچون النگو، حلقه و غیره کاملا انتخابش سلیقه ای می باشد. فقط در قسمت خرید و فروش آبشده، ترجیح بازار طلای زرد می باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *