اخبار طلا و سکه, مقالات

تفاوت سکه طرح قدیم و طرح جدید

زمان مناسب برای خرید طلا و سکه

تفاوت سکه طرح قدیم و طرح جدید

تفاوت سکه طرح قدیم و طرح جدید، از جمله موضوعاتی است که اگر قصد خرید و فروش یا سرمایه گذاری در بخش سکه را دارید. باید حتما از آن آگاه باشید.

به تمامی سکه‌های طلایی  که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند. به سکه‌هایی که بعد از سال ۱۳۷۰ تاکنون ضرب شده‌اند، سکه طرح جدید یا سکه‌ امامی می‌گویند. این دو سکه از نظر وزن و عیار طلا هیچ فرقی با هم ندارند و فقط تفاوت آنها در سال ظرب آنها می باشد.

هم سکه طرح جدید و هم سکه طرح قدیم هر دو بعد از انقلاب اسلامی در ایران  ضرب و توزیع شده اند. در واقع سکه‌های طرح جدید یا امامی نیز از نوع بهار آزادی به شمار می آیند. بعد از روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران، سکه های پهلوی یا به اصطلاح سکه های زمان شاه جای خود را به سکه های بهار آزادی دادند. و با اختلاف زمانی در دو شکل ضرب شدند.

شکل دیگر سکه که از سال ۱۳۷۰ با طرح امام خمینی ضرب شد به نام سکه امامی در بین مردم معروف است. در یک طرف این سکه تصویر بنیان گذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی و طرف دیگر آن بارگاه امام رضا خودنمایی می کند.

البته خود سکه های طرح جدید نیز قدیمی و جدید دارند. سکه های امامی که در طول سال‌های ۷۴ تا ۸۶ ضرب شدند به عنوان سکه های امامی طرح قدیم یا زیر 86 شناخته می شوند. و سکه های امامی که از سال ۸۶ به بعد تاکنون ضرب و توزیع شده اند به سکه امامی جدید نام گذاری شدند.. در حال حاضر بهترین مدل سکه برای سرمایه گذاری، خرید و پس انداز سکه امامی جدید است.

سکه امامی طرح قدیم

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی مصوبه دولت که توسط بنیاد حفظ آثار و یاد امام خمینی در سال ۱۳۷۰ ابلاغ شده بود. موظف شد تصویر امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی را بر روی سکه های بهار آزادی حک کند. در پی اجرایی شدن این طرح در دومین سال ارتحال حضرت امام خمینی، سکه امامی در بانک مرکزی ضرب شد.

ویژگی های سکه امامی

وزن: 8/133

عیار: ۹۰۰

قطع: ۲۲ میلیمتر

همانطور که عنوان شد در یک دسته بندی کلی سکه بهار آزادی از لحاظ طراحی در دو گروه طرح قدیم و طرح جدید امامی قرار دارد. هر دو سکه از نظر وزن و عیار کاملاً مشابه هم هستند. این دو سکه با عیار ۹۰۰ و وزن 8/133 گرم به بازار عرضه شدند.

در واقع تفاوت اصلی سکه های طرح جدید و طرح قدیم نیز به ویژگی های ظاهری و سال ضرب آن اشاره دارد. به طوری که می توان گفت سکه طرح قدیم نوعی سکه بهار آزادی با شکلی متفاوت است. بنابراین فرق اصلی سکه طرح قدیم و جدید در شکل ظاهری و تفاوت قیمت آن است و گرنه از لحاظ عیار و وزن هیچ تفاوتی باهم ندارند.

تا چند وقت پیش نرخ این دو سکه تفاوت چندانی با یکدیگر نداشت و سکه طرح جدید با کمی اختلاف، گرانتر از سکه طرح قدیم در بازار معامله می شد. اما این اختلاف در حال حاضر بیشتر است و سکه تمام طرح جدید گران تر از سکه تمام طرح قدیم خرید و فروش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *