اخبار طلا و سکه, مقالات

انس جهانی چیست؟

انس جهانی

انس جهانی را اگر اهل خرید طلا و تحلیل بازار طلا برای انجام معاملات باشید، حتما شنیده اید. همواره می‌شنویم که انس جهانی طلا در حال افزایش یا کاهش است. در سایت‌های فروش و ارائه قیمت طلا نیز اصطلاحاتی مثل قیمت انس جهانی و انس جهانی طلا به چشم می‌خورند. انس طلا یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار طلا است که در همهٔ دنیا کاربرد دارد.

آشنایی با اصطلاحات رایج بازار طلا به هنگام خرید و معاملهٔ طلا بسیار مفید خواهد بود. و کمک می‌کند تا سرمایه خود را در زمان و مکان درستی خرج کنید. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با انس جهانی طلا آشنا کنیم.

انس چیست؟

در ابتدا لازم است تا به طور کلی با مفهوم انس آشنا شوید. اونس یا انس (به انگلیسی ounce) از یکاهای اندازه‌گیری جرم است .

 به صورت مخفف oz است. انس در دستگاه‌های اندازه‌گیری عادی و سلطنتی کاربرد داشته است. در هر یک از این دستگاه‌ها و همچنین مناطق و کشور‌های مختلف مقدار متفاوتی دارد. برای مثال، تعدادی از انواع انس‌های مورد استفاده به شرح زیر است:

  • انس اسپانیایی که برابر با ۲۸.۷۵ گرم است.
  • انس ماریا ترزا که معادل ۲۸.۰۶۶۸ گرم است.
  • انس چینی معادل ۵۰ گرم است.
  • انس هلندی معادل ۱۰۰ گرم است.

حتی ممکن است استفاده از انس در اندازه‌گیری مشروبات و گریس (روان‌کننده بلبرینگ) هم مشاهده شود.

انس تروا یا تروی

یکی از معروف‌ترین انس‌های مورد استفاده انس تروا یا تروی است. به انگلیسی troy ounce  که با oz t قابل نمایش است. که یکای اندازه‌گیری وزن در دستگاه امپراطوری روم و برگرفته از نام پول رومی بوده است.

آنها از شمش‌های برنزی برای اندازه‌گیری وزن فلزات گران‌بها استفاده می‌کردند. امروزه نیز در اندازه‌گیری وزن فلزات گران‌قیمت از جمله طلا، نقره، پلاتین، پالادیم و رودیوم و همچنین شمش‌ها و سکه‌ها از واحد اونس بین‌المللی تروا استفاده می‌شود. که معادل ۰.۰۳۱۱۰۳۴۷۶۸ کیلوگرم یا ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸ گرم است.

اما امروزه انس در سیستم بین‌المللی واحد‌های اندازه‌گیری برابر با یک شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن است. که وزنی معادل ۲۸.۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم دارد. استفاده از این واحد اندازه‌گیری در ایالات متحده آمریکا بسیار رایج است. اصطلاح «یک اونس طلا» به ‌معنی قیمت طلایی یک‌تکه یا ساچمه شکل با وزن یک اونس تروا ۳۱.۱۰۳۴۷۶۸گرم و با خلوص ۹۹٫۹۹٪ (۲۴ عیار) و بر حسب دلار است.

کاربرد انس در بازار جهانی طلا چیست؟

استفاده از واحد اندازه‌گیری انس در بسیاری از نقاط دنیا و خصوصاً در آمریکا بسیار رایج است. و خرید و فروش طلا بین مردم معمولی جامعه و فروشندگان طلا با استفاده از واحد انس صورت می‌گیرد. هرچند که استفادهٔ رسمی از آن در سال ۲۰۰۰ در بریتانیا به پایان رسید. اما همچنان به صورت غیررسمی از این واحد استفاده می‌شود.

در بازار جهانی نیز قیمت طلا بر حسب انس بیان می‌شود و هرگونه تغییری در بازار جهانی قیمت انس را متأثر خواهد کرد. بنابراین تغییر قیمت جهانی طلا به معنای تغییر قیمت یک انس طلا در بازار جهانی است. در واقع انس جهانی یک قرارداد بین‌المللی و معیاری برای عرضه و تقاضای طلا در کل دنیا و بین معامله گران طلا است. که بالا و پایین شدن قیمت آن، قیمت طلای جهانی را متأثر می‌کند. افزایش قیمت انس در زمان ثبات دلار در ایران موجب افزایش قیمت طلا و سکه می‌شود. و کاهش آن نیز اثرات منفی روی قیمت طلا و سکه خواهد داشت.

انس جهانی و مثقال در ایران

خرید و فروش و قیمت‌گذاری طلا در بازار جهانی بر حسب انس است. که به صورت قیمت یک تکه طلای یکدست با وزن یک انس و خلوص ۹۹.۹۹ درصد یا عیار ۲۴ بر حسب دلار است. اما نکته اینجاست که طلای خریدوفروش شده در بازار، اغلب به صورت طلای خالص ۹۹.۹ درصد و ۲۴ عیار نیست. زیرا طلای ۲۴ عیار بسیار نرم و شکل‌پذیر است و در نتیجه اغلب به شکل پلمپ و وکیوم و به عنوان هدیه بین افراد جابه‌جا می‌شود.

عیار طلا در کشورهای مختلف متفاوت است، به عنوان مثال در منطقه خلیج‌فارس و در کشور‌های عربی بیشتر ۲۱، در ایران ۱۸، در هند ۱۰ و در اروپا و آمریکا اغلب ۱۴ است و این شکل از طلا در واقع طلای قابل‌استفاده است. علاوه بر آن در کشور‌های اطراف خلیج‌فارس و خصوصاً ایران اغلب از واحد مثقال (معادل ۴.۶۰۸ گرم) برای اندازه‌گیری وزن طلا استفاده می‌شود.

همین عوامل باعث شده است تا واحد ویژه‌ای به نام مثقال جهانی ایجاد شود. این واحد ویژه فقط به قیمت دلار و انس جهانی بستگی دارد و قیمت مثقال جهانی را می‌توان با توجه به قیمت انس جهانی محاسبه کرد. با این کار در واقع قیمت طلای ایران با توجه به قیمت طلای جهانی محاسبه و از انس به مثقال تبدیل می‌شود، همچنین تفاوت عیار نیز در نظر گرفته خواهد شد.

برای محاسبهٔ قیمت مثقال جهانی، قیمت انس طلای جهانی را بر عدد ۹.۵۷۳۷ تقسیم کرده و سپس در قیمت دلار ضرب می‌کنند. پس تا اکنون دانستید که انس جهانی چیست و چه ارتباطی با مثقال طلا در ایران دارد. در ادامه می‌گوییم انس جهانی چگونه به قیمت طلا اثر می‌گذارد.

قیمت طلای متأثر از انس جهانی چیست؟

اما نکته اینجاست که در بازار طلای هر کشور، معاملات و خریدوفروش‌ها بر حسب شرایط و قیمت تثبیت‌شدهٔ طلا در آن کشور انجام می‌شود. این قیمت ملی بیشتر به عرضه و تقاضای طلا در کشور، شرایط سیاسی و اقتصادی و قیمت انس جهانی وابسته است. زیرا طلا در ایران و تقریباً همهٔ کشور‌های دیگر در جهان به یک نسبت رشد و حرکت می‌کند. و این موضوع باعث می‌شود تا تحرکات طلا در جهان تعیین‌کننده قیمت طلا در ایران نیز باشد.

عیار طلای مورد نظر نیز در محاسبهٔ قیمت آن مؤثر خواهد بود. نتیجهٔ اثرگذاری همهٔ این عوامل آن است که در کشور دو قیمت برای مثقال طلا به وجود خواهد آمد. یک قیمت از محاسبهٔ مثقال طلا بر حسب انس جهانی به دست می‌آید. و دیگری با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور و تورم‌ها تعیین می‌شود.

بنابراین، هنگامی که گفته می‌شود طلا در ایران ارزان شده است. به معنی این است که قیمت مثقال طلا در ایران کاهش یافته است، هر چند ممکن است قیمت انس جهانی افزایش پیدا کرده باشد.

تأثیر حباب مثبت و منفی بر قیمت طلا در کشور

در بازار طلا از اصطلاح حباب مثبت یا منفی قیمت طلا بسیار استفاده می‌شود که احتمالاً شما هم آن‌ها را شنیده‌اید، این اصطلاحات بیان‌کننده رابطهٔ مثقال طلای ایران با انس جهانی هستند که در معاملات و خرید و فروش طلا اهمیت زیادی دارند.

حباب منفی

در صورتی که قیمت مثقال طلا در کشور از قیمت مثقال طلای جهانی که با توجه به قیمت انس جهانی محاسبه می‌شود کمتر باشد، اصطلاحاً به آن حباب منفی قیمت طلا می‌گویند و به معنی آن است که این کاهش قیمت به صورت حباب بوده و احتمالاً به زودی از بین خواهد رفت و قیمت طلا به بازار جهانی نزدیک‌تر خواهد شد.

حباب مثبت

همچنین در صورتی که قیمت مثقال طلا در کشور از قیمت مثقال طلای جهانی بیشتر باشد. حباب مثبت قیمت طلا ایجاد می‌شود که در این حالت نیز این افزایش قیمت حباب و ناپایدار محسوب می شود. و احتمالاً به زودی قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد. در شرایطی که حباب منفی قیمت طلا در کشور ایجاد می‌شود. به معنی آن است که قیمت طلا در ایران از قیمت طلای جهانی ارزان‌تر است. و این هنگامی است که بسیاری از افراد اقدام به خرید طلا برای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در حالت کلی هر چه میزان تفاوت قیمت در این حباب‌های مثبت و منفی کمتر باشد و اختلاف قیمت مثقال طلا در کشور با مثقال طلای جهانی به سمت صفر میل کند شرایط پایدار‌تر و برای خرید طلا مناسب‌تر است. اما معمولاً در کشور ما حباب منفی قیمت مثقال طلا به ندرت رخ می‌دهد و اکثرا حباب قیمت مثبت است.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با هر آنچه که لازم است تا دربارهٔ انس جهانی بدانید، آشنا کنیم و همچنین تاریخچهٔ نام، مفهوم و کاربرد آن را شرح دهیم. بیان کردیم که انس واحدی بین‌المللی برای محاسبهٔ وزن طلا است و با توجه به تفاوت عیار طلا در مناطق مختلف و تفاوت در واحد‌های اندازه‌گیری آن گاهی لازم است تا انس را به واحد‌ دیگری به نام مثقال جهانی تبدیل و قیمت طلا را بر حسب واحدهای اندازه‌گیری و عیار طلای رایج در آن منطقه محاسبه کنیم.

برای محاسبهٔ قیمت مثقال جهانی نیز کافی است مقدار انس جهانی را بر ۹.۵۷۳۷ تقسیم کرده و سپس در قیمت روز دلار ضرب کنید. به این ترتیب می‌توانید قیمت مثقال جهانی را به دست آورید و با قیمت مثقال در کشور مقایسه کنید. اهمیت محاسبه قیمت مثقال جهانی و مقایسه با قیمت مثقال در کشور این است که برای خرید‌وفروش و معاملات طلا بهتر است تفاوت این دو مقدار را در نظر بگیرید تا سرمایه‌گذاری عاقلانه‌تر و پرسودتری را داشته باشید.

سوالات متداول

هر اونس چند گرم طلای ۱۸ عیار است؟

 ۳۱.۱۰۳ گرم است.

هر اونس چند مثقال است؟

 ۲.۴۸۶۸۰۰۲۷۴۱ مثقال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *