اخبار طلا و سکه

اسکناس های جدید وارد بازار شدند

اسکناس های جدید بانک مرکزی

تورم بزرگ در راه است؟

اسکناس های جدید وارد بازار شدند. طبق مشاهدات میدانی از شعب بانکی و بازار، ایران چک های 100 هزارتومانی با امضای محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، به بازار عرضه شدند. تنها چند ماه، از آغاز به کار محمدرضا فرزین در بانک مرکزی می گذرد.

اما عرضه اسکناس جدید با امضای فرزین، نشان می دهد، موتور خلق نقدینگی همچنان روی دور تند کار می کند. اگر بخواهیم دوره فرزین را با دوره های گذشته، مقایسه کنیم. در دوره های قبلی مدت زمان زیادی طول می کشید تا امضای روسای کل بانک مرکزی روی اسکانس ها حک شود.

البته نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای اسکناس نو، چاپ اسکناس های جدید توسط بانک مرکزی را سرعت بخشیده است. بانک مرکزی ایران، اسکناس های مورد نیاز جامعه را طبق استانداردهای بین المللی، با توجه به نیازهای اقتصادی و مالی با استفاده از تکنولوژی های جدید و پیشرفته چاپ می کند. بانک مرکزی بر اساس عوامل مختلفی نظیر رشد اقتصادی، تورم، سیاست های پولی، میزان چاپ پول را تعیین کند.

برخی کارشناسان اقتصادی، عقیده دارند سرعت بالای عرضه اسکناس های جدید، روند مهار نقدینگی را مطلوب نشان نمی دهند.

این موضوع توسط بانک مرکزی به شدت مورد نقض است. بانک مرکزی بر این باور است که مجموعه آمارها و گزارش کارهایی که کارشناسان ارائه می کنند. اقتصاد را در جهت کنترل نقدینگی پیش می برد.

اکنون باید منتظر چگونگی بروز و ظهور اثرات تورمی یا کنترلی نشر اسکناس های جدید در آمارهای آینده بانک مرکزی باشیم.

در زیر تصویر اسکناس جدید 100 هزار تومانی با امضای فرزین را شاهد هستید.

 

اسکناس جدید بانک مرکزی

 

برای اطلاع از اخبار روز مهم با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *